Mot månadsavgifter i fler spel

Medlem
Mot månadsavgifter i fler spel

Och det är "mot" på båda sätten. Jag själv är mot det, men samtidigt är det en riktning som spelbranchen kommer ta så det är dit vi är på väg.

Sneglar Activision på månadsavgifter för Call of Duty så kan vi slå oss i backen på att de knappast är ensamma om saken. Speciellt Ubisoft och Electronic Arts som de två andra största (?) utgivarna av datorspel lär klura på exakt samma sak. De har ju trots allt lagt ner innovation, kvalitetskontroll och integritet för länge sedan till förmån för att hålla sin enorma kassa full. Med storlek på företag kommer ökade krav på bra omsättning, och speciellt när man är börsregistrerad och allt handlar om att blidka otyget till aktiehandlare.

Okej, jag är lite hård. Det finns faktiskt lite villighet till innovation (Mirror's Edge t.ex.), men det går ju inte att säga mot att de satsar till 95% på säkra pengar. Antingen redan etablerade varumärken, eller sådana skräpprodukter som är så billiga att utveckla att det i alla fall inte är svårt att få okej marginal bara man gör lite reklam och ett snyggt omslag som får tonårspojkar att tjata på pappa att de vill ha det.

Men tillbaks till månadsavgifterna! All makt om huruvida den försäljningsmetoden kommer klara sig eller inte är ju upp till oss konsumenter. Köper vi trots månadsgifter kommer det komma mer och mer av det. Köper vi inte så försvinner det. Tyvärr tror jag att det kommer köpas trots månadsavgifter, och ju större utgivaren är (t.ex. Activision) desto mindre kommer vi få för pengarna.

Sneglar vi på MMORPGs som WoW (som är det enda exempel jag kan ge av personlig erfarenhet) så får man ju ändå skapligt mycket för pengarna. 2-3st halvstora expansioner per år, kontinuerligt patchande, servrar, och så klart den personliga biten (alltså att det blir ett interaktivt chattrum, vilket iofs andra program kan användas till gratis, men här kommer det inbyggt i spelupplevelsen). Personligen tycker jag att det är valuta för pengarna, trots att jag inte spelar så mycket WoW längre.

Men problemet med WoW, med andra MMOs, och med alla spel med prenumerationsavgift, är att ju mindre man spelar per månad desto svårare är det att motivera en månadskostnad. Och de kommer ju knappast att sluta med DLC för att de har månadsavgift, så då sitter man där med månadsavgift och ändå en "ofullständig spelupplevelse" om man inte pungar ut med ännu mer.

Deras mål som företag är ju i slutändan att tjäna pengar. De kommer göra allt de kan för att tjäna så mycket som möjligt och samtidigt ge oss som kunder så lite som möjligt. Ju mindre deras utvecklingskostnader är och ju mer de säljer, och ju mer de tjänar på varje såld kopia, desto bättre.

Det gäller att vanliga svenssons får in det i sin lilla skalle. Det är ingen välgörighet de håller på med, och om vi som konsumenter inte markerar vad vi accepterar och inte accepterear för typ av beteenden, desto mer oaccepterat beteende kommer vi se från företagssidan.

Det gäller att vara lite långsiktig också. Bli inte som politiker som bara bryr sig om "nu" eftersom det är det som ger röster, eftersom det vanliga folket är för ignorant för att tänka på annat än vad som ger mest utdelning just nu.

Tänk istället att "Vad kommer spelen kosta om tio år om vi låter (och t.o.m. uppmuntrar) de att hålla på så här?".

Var försiktiga med vad ni lägger pengarna på, för det är mer än den specifika produkten ni betalar för. Ni betalar även för företags etik. Dess vara och icke vara. Allt som ni betalar för uppmuntrar ni.

#blogg

1
Skriv svar