Nytt King's Quest skapat av fans får äntligen släppas

Flakmonkey
Nytt King's Quest skapat av fans får äntligen släppas

King's Quest-serien kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta eftersom det är ett av de äldsta spelminnena jag har. Jag minns fortfarande hur jag satt och titta på när min storebror spelade #King's Quest på en PC vi hade hemma med monokromskärm och de härliga och böjliga 5¼"-disketterna som användes på det glada 80-talet. Vet inte exakt vilket år det var, men jag kan inte ha varit mycket mer än fem år när jag såg honom locka en get med en morot så att geten kunde stånga ner ett troll från en bro eller hur han blev fångad av häxan vilket skrämde skiten ur mig. Jag prövade också att spela själv vilket jag är lite fascinerad av nu eftersom jag var så liten. Jag satt och skrev saker som "Get knife" och "Look hole" innan jag egentligen kunde läsa och skiva. Jag visste nog inte exakt vad jag skrev, men jag hade ju sett min bror göra det så jag kopierade bara det.

Hur som helst så skriver jag inte detta för att minnas svunna tider utan för att det finns en grupp människor som känner ännu starkare för Roberta Williams äventyrsspel än vad jag gör och de kallar sig för Phoenix Online. Deras kärlek för spelet har gett dem energi till att arbeta på en egen uppföljare till serien i tio år och under de tio åren har de tvingats lägga ner det två gånger pga utgivare som inte gillat att de utnyttjat seriens namn och karaktärer. Först var det Vivendi som krävde att de skulle ta bort King's Quest ur namnet och bara låta det heta The Silver Lining som till en början bara var en undertitel. När Vivendi sedan blev en del av Activision så krävde de att de skulle lägga ner helt och hållet vilket såg ut att betyda slutet för spelet.

Igår tog projektet emellertid en helt ny och positiv vändning då Activision efter förhandlingar till slut gav sitt okej på att släppa The Silver Lining. Ett av kraven för att de ska få släppa det är att det ska vara gratis så även om du kanske inte har några känslor för King's Quest eller äventyrsspel i allmänhet så tycker jag ändå att alla som kan bör ge det en chans när det släpps den 10 juli. Bifogar den senaste trailern här och även om den kanske inte är så imponerande rent visuellt jämfört med kommersiella spel så blev åtminstone jag rejält sugen så fort som jag såg den blåa äventyrshatten

#blogg

Inaktiv
Nytt King's Quest skapat av fans får äntligen släppas

Jag skulle bli förvånad om det inte dyker upp en möjlighet att skänka pengar till projektet. Det skall bli mycket intressant att se vad dom har lyckats knåpa ihop.

1
Skriv svar