Vrålförbannad!

Medlem
Vrålförbannad!

Nej, jag lurades lite med rubriken i hopp om extra uppmärksamhet. Jag är inte riktigt så förbannad att jag vrålar ut min ilska över nejden, men sur är jag.

Anledningen är att jag i förra veckan läste att förlaget Natur & Kultur inte ämnar översätta och ge ut de sista delarna av bokserien Sagan om Drakens återkomst. Jag började läsa dessa böcker för 20 år sedan när den första delen i sagan kom ut, och sedan dess har jag fortsatt att investera både tid och pengar i historien. Nu efter 22 delar så började jag se fram emot avslutningen.

Men döm om min förvåning när jag läser att det inte blir någon avslutning på svenska. Snacka om blåst på konfekten! Som jag ser det så är förlaget skyldiga läsarna att fullfölja det arbete de påbörjat. Det är ett åtagande, och man ska inte som läsare behöva tvivla på tillgängligheten av resterande delar i en bokserie som man börjat inhandla och läsa. Särskilt inte efter 20 år och 22 delar!

Jag har upptäckt att detta är gamla nyheter nu, men det var nytt för mig i förra veckan när jag fick mig informationen till livs, och jag skrev genast ett argt emejl till Natur & Kultur där jag krävde att de fullföljer sitt åtagande och ger ut de återstående delarna på svenska. Eller åtminstone att de återköper mina böcker så att jag inte står med en nästan färdig - men oavslutad - bokserie i hyllan. Dessvärre har jag inte fått något svar ännu, men jag filar på ett uppföljande brev till fler mottagare ifall inget kommer. (Kanske tycker förlaget också att detta var onyggt skött, och att det är lättare att tiga ihjäl det pinsamma problemet än att diskutera eller korrigera det.)

Nu manar jag alla er som gillar Robert Jordans serie om Draken att också kontakta förlaget och be om (nej kräva!) en fortsatt utgivning av den svenska översättningen. Något annat vore lurendrejeri och oacceptabelt!

Ett antal mejladresser hittar ni nedan. Skriv till en, några, eller allihop. Tack på förhand.

Kundtjänst:

helen.salamonsen@forlagsdistribution.se
christina.haggstrom@forlagsdistribution.se
monica.ljunggren@forlagsdistribution.se
christina.wigh@forlagsdistribution.se

Blandade adresser:

info@nok.se
presskontakt och informatör för bland annat allmänlitteratur: loli@nok.se
Senior Advisor: bjorn.linnell@nok.se
redaktör: katja.tyden@nok.se

#blogg


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar