Reflexljuddämpare

Medlem
Reflexljuddämpare

Jag undrar varför de inte används. Det är väl den enda information jag inte lyckats hitta hittils.

Jag klurade ett tag på hur ljuddämpare fungerar på riktigt för att se hur de bättre kunde implementeras i ArmA2 vars simulering (i alla fall vad gäller AIns reaktion på ljuddämpade vapen) fortfarande är ganska bristfällig. Kan vara att det är fixat i Operation Arrowhead, men det vet jag inte än då jag är över 70 mil från en dator som kan köra spelet.

Vad jag kom fram till genom min research är att reflexljuddämparna (som är den typ av ljuddämpare som normalt används till fullhastighetsammunition på gevär) är tillverkade i 100% stål och alltså har väldigt bra livslängd då de inte innehåller gummimembran och/eller isolering av något slag som snabbt nöts ut. Faktum är att livslängden beräknas till ungefär 30.000 skott, och det är med standardammunition (överljudshastighet).

Dessutom har de effekten att tack vare att de fungerar lite som en förlängd pip så ger de kulan extra skjuts, och alltså ökar utgångshastigheten, och dessutom eliminerar ljuddämparen nästan all turbulens bakom kulan orsakad av gaserna vilket hjälper precisionen. Enda problemet är att träffpunkten drar sig åt sidan vilket gör att du måste justera om siktet om du tänkt ha en ljuddämpare monterad, och om du av någon anledning skulle ta av den i fält skulle du alltså inte träffa i närheten av där du siktar.

Med alla fina effekterna av ljuddämpare (högre utgångshastighet, bättre precision, näst intill osynlig mynningsflamma, kraftigt förvridet ljud samt svårare att uppfatta riktning till skytten) undrar jag varför det inte görs till standardutrustning då de flesta länder använder vapen kapabla till att montera ljuddämpare.

Väger de för mycket (ca 0,5kg)? Kostar de för mycket? Är vanliga soldater så högljudda och gör sånt oväsen av sig att det inte finns någon vits med att göra deras skott mer svårupptäckta? Gör de fullängdsgevär för långa då de ökar längden med ytterligare minst en decimeter (minst 2/3 av en reflexdämpare brukar svepa bakåt runt pipen).

Någon som vet?

#blogg

Reflexljuddämpare

När jag jobbar som hemlig agent tycker jag de är svåra att dra med sig, dessutom fastnar jag alltid i tullen, inte kul.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar