Hej! Ursäkta mig, kan du vara vänlig och läsa det här? Det går fort.

Medlem
Hej! Ursäkta mig, kan du vara vänlig och läsa det här? Det går fort.

Jag var inne i stan idag, jag kom gående där på gatan. Då kommer en unge fram, tretton kanske, på sin höjd. "Eh, he-ej. Ka-ka-kan du köpa ut ciggaretter åt mig?" Givetvis svarade jag nej, av oerhört många anledningar. Hade jag kännt någon som kanske hade ett halvår eller nått tills åldern är inne skulle jag väl kunna göra nåt sånt. Fast med sprit snarare, för jag misstänker att om jag började hjälpa någon få tag på tobak skulle jag nog få fortsätta med det tills personen fyllt rätt ålder. Sprit är ju ingen dagligvara för de flesta. Det har aldrig hänt mig att någon okänd (kan inte komma på att någon jag känner heller har bett om nåt sånt, i den åldern är väl stor del av ens bekantskapskrets inom samma årskull +/- något år och jag fyller rätt sent på året) bett mig om den tjänsten. Nog har folk av alla sorter, från fjortisar med märkeskläder till lodisar bett om pengar, men att köpa ut?

Även om jag inte skulle sympatisera med åldersgränslagar på vissa saker, återigen, nåt år hit eller dit är väl inte hela världen, men den killen var bortom det jag kan se mellan fingrarna, skulle jag aldrig offra mycket tid på främlingar. Självklart tar jag mig tid att hjälpa folk som inte hittar (även om mitt lokalsinne i stadsmiljö är minimalt) och sånt. När det gäller folk som vill ha mina pengar föredrar jag rakryggade lodisar som är uppriktiga och framförallt kortfattade med vad de ska ha slantarna till mer än anställda på företag som ska hålla föreläsning innan tiggandet börjar, även om ingen av dem lyckas. Mest förbannad blev jag på de där från telenor (tror jag att det var), jag har inte sett några av den sorten på länge, hursomhelst gjorde jag misstaget att sakta in stegen och fastnade i några sociala konventioner som gjorde att jag fick stå i fem minuter och lyssna på när försäljaren hånade mig när jag inte ansåg att min då två år gamla, utmärkta, mobiltelefon var av stenåldersmodell. Sen dess svarade jag "Det ska du skita i" på frågan om vad jag har för abonnemang. Det är säkert. Tänkte skriva att allsköns filantroper, påstridiga försäljare och annat pack fått lida mycket för det, men de betraktar väl sin tid lika viktig som jag betraktar min och uppskattar säkert att jag inte slösar bort den.

#blogg

1
Skriv svar