Att söka visum-ett jävla skämt, del två

Inaktiv
Att söka visum-ett jävla skämt, del två

Så slutligen åker man upp till Stockholm för sin intervju, en intervju som i mina infopapper beskrivs som "not to be expected to be over in less than an hour". Så visst är man lite nervös. Jag tänker korsförhör med en jävligt bister, glasögonprydd man, en fet rejectstämpel om man skrivit en siffra fel i sitt telefonnummer och så vidare. Anländer på Fjollträsks Central dagen innan intervjun och lokaliserar mitt vandrarhem efter att bland annat betalat en tjuga för en vanlig 33cl fanta. Jävla rånare. När jag väl checkat in så promenerar jag till ambassaden som ligger tio minuter bort, för att vara säker på att hitta imorgon.

Vaknar nästa dag, käkar frukost och kontrollerar att jag har alla papper med mig. Promenerar bort och är 50 meter från ingången vid klockan 08.35. Jag har tid vid 09.00. Gott om tid. Helt plötsligt uppenbarar sig dock en 40 man lång kö. Teh fuck? Frågar vakten om man ska ställa sig längst bak oavsett vilken tid man har. Får ett jakande svar.

Två timmar senare, vid klockan 11.30, släpps jag slutligen in. Kommer till ett väntrum som ser ut som akuten i valfri amerikansk tvserie, dvs. tattigt med mycket folk på liten yta. Lämnar alla mina papper i en lucka. "Have a seat please.".

Efter kanske 20-30 minuter börjar jag undra varför ingen går någonstans. Vart ligger mötesrummen? Folk ropar hela tiden upp namn bakom ett fåtal små luckor som alla ligger på rad längs med väggarna. Efter totalt en timme på akuten ropas mitt namn upp.

-Hello.
-Hey.
-So how long do you have to study when you get back to Sweden?
-2,5 years.
-I see that you have filed a bank statement, are you planning to use CSN?
-Yeah, I just haven´t applied yet.
-Ok. Well, your visa will be sent home to you along with your passport in about a week.

Jag blir så ställd att jag måste fråga:
-So... does this mean that I am guaranteed to get a visa?
-Yes.
-Ok, thanks.

Lämnar ambassaden. Åker hem två timmar senare.
Vad som tog en och en halv dag av min tid i anspråk, kostade 1200 kr i tågbiljetter, 2380 kr i olika avgifter i ansökningsprocessen, 550 kr för vandrarhemmet samt minst 800 kr i förlorad arbetsinkomst var över på mindre än 1 minut. Så jävla wtflolwut så jag vet inte vad.

Glömde jag förresten säga igår att ambassaden har en timmes telefontid per dag som det är helt omöjligt att komma fram till ifall man behöver hjälp? Ringde UD istället men han sa att de tyvärr bara kan hänvisa till varje lands ambassad och att han beklagade, för han visste hur omöjligt det var att kommer fram via det (enda) telefonnummer som finns på amerikanska ambassadens hemsida.

Eller att de på flera ställen på sin sajt skriver att till den här mailadressen ska man INTE maila till ifall det gäller visumärenden. Att hitta den rätta mailadressen går dock inte.

Blä. Men nu är det iallafall avklarat och jag åker den 16:e augusti. Gott så.

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Att söka visum-ett jävla skämt, del två

Vad farao ska du där och göra?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Plugga


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Skit land (USA)

1
Skriv svar