I Huvudet På Herr Åkerberg, Redux

Medlem
I Huvudet På Herr Åkerberg, Redux

Det har rasat en häftig debatt runt om i spel-Sverige de senaste dagarna. Det började med en fråga från snubbarna på RadioGamer om vad deras kvinnliga lyssnar spelade för något. Diskussionen nådde så småningom spelbloggen Svampriket, vars skribent Tommy Håkansson lade upp ett öppet brev på Loading.se, tidningen LEVELs sida, gällande bristen på kvinnliga spelskribenter i tidningen.

Jag skrev en krönika om det hela på Nukem, som går att läsa här. Den redovisar lite mer i detalj vad som hände, och mina svar i de olika instanserna. Sedan dess har jag dock skrivit en kommentar till, och i stället för att göra ett nytt inlägg på Nukem tänkte jag att det kunde vara intressant att lägga upp den här i stället. Dels för att den ändå innehåller delar av det jag skrev i mitt Nukem-inlägg, och dels för att jag ändå hade tänkt att lägga det första inlägget här ändå (men ändrade mig).

Texten nedan är ett svar på ett blogginlägg av Ina Nordquist. Jag har bara gjort mindre justeringar (såsom att ta bort kommentaren om att jag kommer att lägga upp den här). Det kan vara värt att kolla in, för att förstå en del referenser till tidigare kommentarer. Eller bara för att, för den delen.

"En sak som jag tror kan vara värt att påpeka i diskussionen är att de allra flesta av de här sakerna nog går de allra flesta killar (förutom de som faktiskt skickar bilderna, då) helt förbi. Jag kan inte säga att jag särskilt ofta själv hört tjejer utsättas för det som jag hör att många verkar ha utsatts för, när jag nu läser era bloggar. Förmodligen för att jag nästan konstant mute'ar folk som stör mig i allmänhet, vem de än "egentligen" stör. Jag har råkat ut för att folk efter matcher skickat meddelanden i stil med "u sux, u faggot", men det är inte alls särskilt vanligt.

"Poäng? Jag tror att många killar utgår från sin egen situation, och applicerar den på tjejer. Något i stil med "u sux, u cunt" (ursäkta språket) i text- eller talform, men utöver det kanske inte mer än vad killar får utstå. Helt enkelt ur ovisshet; som sagt, jag har själv inte bevittnat särskilt mycket kränkande beteende online, vare sig mot tjejer eller icke-heterosexuella eller icke-kaukasier.

"Så ur ett visst perspektiv så kan argumentet att tjejer (eller icke-heterosexuella, eller icke-kaukasier) ska tas upp ”som killar (eller heterosexuella, eller kaukasier)” kännas rimligt. Om alla spelar på samma spelplan och antas vara homogena (män, hetero, vita) så är allt frid och fröjd. Detta gäller väl ungefär tills bubblan spricker. Om inte annat så kommer jämlikheten alltid att leva inom denna bubbla, och de som rör sig utanför den omfattas inte av den. Jag tycker inte nödvändigtvis att det är fel att tala om en viss sorts jämlikhet inom bubblan, men det är viktigt att komma ihåg att man vid sann jämlikhet inte kan tala om någon som är inne- eller utesluten ur den. Givetvis ska folk kunna vara öppna om sitt kön, ursprung eller sexuella läggning utan att det har några negativa konsekvenser, vare sig i deras spelande eller mer generellt.

"Problemet är att öppna folks ögon för sådant som finns utanför ”deras bubbla”. Det gäller många män i könsdiskussionen, och både män och kvinnor diskussioner om till exempel etnisk bakgrund, eller sexualiteter som skiljer sig från den gängse normen. Jag har, som jag nämnde i en kommentar hos Ariez, haft nära nog exakt samma diskussion gällande huruvida svarta spelade lika frekvent som vita. Hiphop togs upp som ett i huvudsak afroamerikanskt intresse; spelande som ett som främst tilltalade vita amerikaner. I de flesta fall då jag har haft sådana diskussioner så har det varit med personer som jag i övrigt respekterat (och som jag också fortsatt att respektera, trots meningsskiljeaktigheter i den aktuella frågan), men som jag kanske känt inte riktigt ser utanför sin egen bubbla.

"Jag antar att det är fördelen med en akademisk utbildning: väldigt mycket ”think outside the bubbel”-tänk som hamras in. Men nog om bubblor nu. Jag tror att jag har använt upp den metaforen.

"Monika tog upp ett intressant, intersektionalistiskt (nu börjar vi komma in på vad jag studerar!) perspektiv, i det att flera faktorer kan spela in när det kommer till hur folk behandlas. En person med en annan etnisk bakgrund kan ha det svårt, på samma sätt som en kvinna kan ha det – men en kvinna med en annan etnisk bakgrund kan ha det ännu svårare än båda. Det är värt att tänka på.

"Med denna kommentar tror jag att mitt bidrag i debatten, åtminstone för denna omgång, är klar. Jag är trött. Jag visste att det skulle bli så här långt, så jag höll mig borta och samlade krafter, men nu är det äntligen ute. Känns skönt."

#blogg

1
Skriv svar