Mina tankar om Inception

Ambassadör
League of Legends
Mina tankar om Inception

Christoffer Nolan är en av mina favorit regissörer. Det han har gjort med Batman är enastående och tidigare filmer som Momento ligger fortfarande kvar i mitt hjärta. Hans nya film Inception hade premiär för ett par veckor sen och jag var på smygpremiären i Jönköping. På imdb.com hade filmen fått utmärkt betyg och ligger nu på 9,1(!). Så det var med stora förväntningar jag äntrade biosalongen.

Även fast det var ett tag sen jag såg filmen ska jag försöka göra en recension av den.

Filmens struktur, anser jag, påminner mycket om The Matrix. En verklighetsförvirring som får en att tänka på om allt är som man verkligen tror det är.
Det The Matrix gjorde bra var att den introducerade sin förvrängda verklighet på ett snabbt och intressant sätt som även gav mig som tittare lite rum till att fantisera vidare med hur denna värld möjligtvis kunde vara.
Inception däremot hoppar rakt in i en amerikaniserad actionscen som endast säger mig att de har kommit på en intelligent idé till deras manus. Den gav en snabb opersonlig introduktion av de flesta karaktärerna i filmen. Så opersonlig att jag inte kan komma ihåg ett enda av deras namn. Efter detta kommer filmen in i ett lugnt tempo som man nästan somnade av. Den förklarade allt så utförligt att det inte gav fantasin något att spinna vidare på. Inception fortsatte sedan i ett fasligt rus med väl gjorda actionscener

Skådespelarna gör ett okej jobb. Ingen sticker ut och gör sin karaktär utmärkt och minnesvärd inte heller underpresterar någon, utan alla stannar på okej. Om jag ska ta den karaktär som utmärker sig mest, tyvärr inte positivt, vill jag ta upp arkitekten, den unga flickan. Genom att göra en labyrint på ett papper i två minuter är hon redo för att ändra drömmar. Första gången hon är inne i en dröm börjar hon ändra allt, som hon gjort detta i alla tider, och är med en gång redo att vara med i ett uppdrag så svårt att ingen har försökt med det innan.
Till och med Neo misslyckades med hoppet första gången och han var väl den utvalda som skulle rädda världen?! Sen att hon agerar mer som psykolog än arkitekt är väldigt underhållande.
Filmen var välgjord men har lite överdrivet förutsägbar action och på tal om förutsägbart var nog slutet det mest förutsägbara på länge.

Enligt min mening var filmen bra men där stannar det. 9,1 som den hade på imdb.com är den långt ifrån värd. Den innehöll inga minnesvärda karaktärer eller scener. Idén var god men med ett för svängigt tempo tappar den rytmen.
Det är en rätt kul tanke att invadera folks drömmar men Nolan hittar tyvärr inte rätt sätt att förmedla det på och karaktärerna i filmen gör inte saken bättre.
Det var inte mycket positivt jag hade att säga om filmen men ni får läsa lite mellan raderna, filmen är bra och jag rekommenderar er att se den, däremot tillför den inget till filmhistorien. Med de betygen som den har fått tidigare fick jag för höga förväntningar som inte uppfylldes.

Christoffer Nolan har med de flesta av sina tidigare filmer dragit in mig i berättelsen på ett minnesvärt sätt och därför har han en högt placerat plats i min regissörstopplista.
När han med The Dark Knight var nära perfektion tog han med Inception flera steg tillbaka.
Med detta sagt väntar jag med förväntan tills Nolan släpper sin nästa film, lägger Inception bakom mig och tar fram The Dark Knight ur min filmsamling och njuter av vad den har att erbjuda den femte gången jag ser den.

Betyg:7,5/10

Plus: Välgjord action, bra idé

Minus: Svängigt tempo, action scenerna överskuggade filmens intelligens

#blogg

Mina tankar om Inception

Håller med fullständigt, "Inception" som idé är mycket bra, men förutsägbar och koncentrerar sig mer på det visuella än den dramatiska strukturen, som, enligt min åsikt, kunde ha gjorts mycket bättre om karaktärerna hade slutat diskutera för varandra vad de skulle göra... Den får em 5:a av mig av 10 möjliga.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar