Tom Clancy

Ambassadör
League of Legends
Tom Clancy

För ungefär 10 månader sen hade vi i Svenska B uppgift att välja en modern författare som vi skulle ta reda på lite information om och läsa ett av dennes verk.
Jag valde *trumvirvel* TOM CLANCY.
Tom Clancy är för de flesta här på FZ endast ett namn på flera framgångsrika spelserier. Det var han för mig också men tiderna har förändrats. Han har gått ifrån ett namn på en spelförpackning till favoritförfattare. Det första verk jag satte tänderna i var Utan misskund . Det är första boken i Jack Ryan universumet. (Tom Clancy’s böcker är uppdelade i olika fiktiva universum. Jack Ryan universumet är det mest kända)
I Utan misskund får man lära känna John Kelly, eller John Clark som han senare kommer heta. Han har växt fram till en personlig favoritkaraktär i bokform. För att fatta mig kort är Utan misskund den klart bästa boken jag har läst. Den var så bra att jag fick mer smak och fortsatte i den kronologiska ordningen i Jack Ryan universumet. Böcker som jag malt igenom på de tio senaste månaderna är:

Utan misskund

Patrioter

Red rabbit

Jakten på röd oktober

Kardinalen i Kreml

Och just nu håller jag på med Påtaglig fara.

Det jag vill säga med detta inlägg är att Tom Clancy är den bästa författaren när det kommer till techno-thrillers eller spiondrama om man så vill. Han skriver så grymt verklighetstroget att CIA förhörde honom om vilka källor han har använt när han skrev kardinalen i Kreml.
Jakten på röd oktober har använts som litteratur i marinutbildningar i både västländer och östländer.
Så har ni några timmar över eller vill njuta av välskrivna thrillers, spring ner till närmaste bibliotek eller bokhandel och läs det Tom Clancy har att erbjuda.

#blogg

Titel

Yes, bra gubbe. Dean Koontz skrev en bok i Clancys genre, men gav upp sedan, det var för svårt, och det säger en författare som har skrivit över 100 böcker.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Ambassadör
League of Legends

Jag gillade Änglar och Demoner när den kom ut. Jag trodde att allt han skrev stämde. När jag försökte läsa om vad Illuminati var insåg jag att det inte stämde alls med vad Dan beskrev i sina böcker. Jag kände mig helt enkelt grundlurad. Samma känsla får jag när jag läser Clancy tills jag gör lite efterforskning och ser att det mesta han skriver bygger på fakta. Att de flesta böcker utspelar sig under 80-talet spelar ingen roll de känns lika tidsenliga ändå.

1
Skriv svar