Rollspelssimulation

Medlem
Rollspelssimulation

EA's utspel om ett rollspel byggt på The Sims spelmotor togs emot med varierande grad av skepsism bland datorspelare. Många forumdebattörer ondgjorde sig över nyheten, och verkade redan veta att det blir skräp av ett sådant försök. Själv tror jag att det kan bli riktigt bra, förutsatt att utvecklarna försöker att göra ett så bra rollspel som de kan, och inte bara letar efter en möjlighet att sprida The Sims ytterligare.

Det stora problemet med rollspel på dator är enligt mig att spelvärlden, dess invånare, och möjligheterna till interaktion med den och dem ofta blir allt för begränsade. Det kan man komma runt med väl uttänkta och utbygda dialogträd, och diverse förgreningar i handlingen, men ju mer komplicerat projektet blir, desto längre blir utvecklingsarbetet. Och risken för buggar växer.

I The Sims har man lyckats bra med att ge individualitet, personlighet och drivkraft åt personerna det gestaltar. Man har skapat enskilda intressen, kunskapsområden och släktskap till medspelare som skulle kunna skänka mycket liv och variation åt en stad full av NPC-er. Lyckas EA med att skapa ett balanserat beteende bland de digitala invånarna så tror jag att det skulle kunna ge stora möjligheter till intressanta spelvändningar, såsom lynchmobbar, revolutioner, större eller mindre anslutningar till politiska, religiösa eller brottsliga organisationer. Dessa omvälvningar skulle dessutom kunna uppstå spontant vid olika tillfällen i spelet, snarare än att utlösas av genomförandet av ett antal förutbestämda uppdrag. Viss skriptning kan ju dessutom göra nyckelpersoner i spelet ännu mer dynamiska.

Jag ser alltså fram emot att läsa mer om det här projektet, men oroas lite av den politiskt korrekta familjetillvändheten som genomsyrar The Sims. Det skulle förvåna mig ifall inte EA vakar hårt över detta varumärke, och för att inte äventyra sin stora succé så finns ju risken att de bara släpper ett förenklat, outmanande casual-rollspel som ska locka farmödrar, barn och den ickespelande delen av befolkningen till datorskärmen.

Emellertid jag vill inte måla fan på väggen, och jag förväntar mig - tillsvidare - storverk!

#blogg


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar