Pizza fiesta

Medlem
Pizza fiesta

Ikväll blir det pizza-kväll hos ett par vänner Supersmarrigt med god mat och några fina öl till det.

Har precis varit o provat lite optik på Rajala Malmö.

Först ut var Carl Zeiss Planar Macro 100/2. En makalöst fin optik med stort ljusinsläpp och en byggkvalitet som bara överglänses av tyska stridsvagnar. Nackdelen med den optiken är att det är manuell fokusering enbart. Man kan gott diskutera huruvida detta är en nackdel eller inte för det går alldeles utmärkt att fokusera med den då den är så välbyggd och exakt. Dessutom är det sällan du använder autofokus då du plåtar macro.

Andra optiken som åkte på är lillebrorsan från Canon, samma brännvidd 100mm med med största bländare f2.8. Största fördelen här förutom att den kostar hälften så mycket är att den har IS (bildstabilisering). Något som faktiskt fungerar, även på riktigt nära håll!
Även den här optiken är skarp och fin och i och med IS så klarar man ganska långa slutartider handhållet och man saknar inte direkt det extra bländarsteget som Zeissen erbjuder.
Här får man dock inte alls samma byggkvalitet, optiken känns ganska plastig trots att den ska vara vädertätad.

Hmm... prisskillnaden är kanske det som skulle avskräcka någon som inte plåtar så mycket macro, men för mig som nästan enbart ligger på magen i gräset är den där sista biten skärpa så jäkla mycket värd. Är den värd 8000:- extra? Det får vi se, först måste jag sälja den optik jag har innan jag kan börja räkna på hur mycket jag kan göra av med på nytt.

Nej här sitter jag o drömmer, in i duschen ska jag och iväg till pizzavänner.

//Manuel

#blogg

1
Skriv svar