Intryck från första dagen

Inaktiv
Intryck från första dagen

Semi-försenat inlägg med andra ord, men det kommer nog bli så ett tag framöver. Ligger mycket bajs på det berömda fatet just nu.

*Tulljänstemannen, och en av de första amerikanerna jag träffar, heter Smith. Inte alls stereotypt.

*Vår chaufför kör (såklart) en pick-up, komplett med en amerikansk flagga över hela bakrutan, däck märkta "Liberator" samt en bumpersticker som förklarar att bilen drivs av "home grown fuels". Nästan så patriotiskt att man spyr. För övrigt är jag förvånad över hur stor medelbilen här borta är. Varenda jävel kör en pick-up eller SUV känns det som.

*Den vanliga glassen och glassen med sås kostar lika mycket på McDonald´s.

*Längs med en landsbygdsväg dyker skylten "If you want peace" upp. Den följs åt av "prepare for war". Klassiskt Platoncitat. Men sen kommer två skyltar till: "For safety at home", "guns even the score". Poetiskt värre.

*Helt oväntat frågar chauffören mig personligen ifall jag är bekant med termen "nigger". "Så jag svarar tvekande "Yeah...". Som tur ar ville han bara dra en historia om hur en kenyansk vän till honom inte förstod termen eftersom ingen säger "nigger" i Kenya. Skönt, trodde det skulle bli otäckt där ett tag.

*Chauffören beklagar sig över vilka idioter folk är som kör bil och ringer/smsar samtidigt. 10 minuter senare ringer han sin fru. Medans han fortfarande kör.

*En tvättpåse är dyrare än ett strykjärn (!).

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar