Fel drivrutiner

Medlem
Fel drivrutiner

Fel drivrutiner
(Sagan om hur det kan gå när man är riktigt dum i huvudet)

I julas fick jag en Acer Aspire 8935G i julklapp av min hustru. En mycket efterlängtad klapp kan jag säga, då vår gamla stationära HP inte riktigt hängde med längre.
Kartongen öppnades, och pang på rödbetan så var jag igång med installation av Win 7.
När alla grundinstallationer var klara så tänkte jag börja uppdatera drivrutiner - nu jävlar skulle spelen flyta fint (sitter ju ett ATI Radeon Mobility HD 4670 i).

Började på ATI:s hemsida, men fick där veta att jag inte kunde installera deras drivrutiner direkt då min dator tillhör en av dem där datortillverkaren "tweakar" drivrutinerna för att passa deras hårdvarusetup, utan att jag skulle uppsöka Acers:s hemsida för att där få den senaste "twekade" drivrutinen. Likadant på Intels hemsida, samt ett par andra hårdvarutillverkares.

Väl inne hos Acer så letade jag rätt på min burk i en lista och fick upp en ny lista på de drivrutiner som de hade till förfogande. Där fanns 7 st med en liten textrad bredvid: "This page shows only drivers that are not contained in Windows 7". "Kalas" tänkte jag och tog hem allihop och installerade dem.

Startade Left 4 Dead 2 och ställde in grafiken på det högsta och bara njöt. Fast...
Riktigt så häftigt var det inte, och inte flöt det helt obehindrat på högsta, fick ta ned ett hack. Tänkte, "Ja ja, så är det med laptops, de orkar inte riktigt alltid". Men det där gnagde lite grann, L4D2 är väl inget krävande grafikmonster, varför flöt det inte hundra på min nya fina maskin?
Under året som gått har jag upplevt samma sak flera gånger, att spel som borde flyta utan problem inte gör det, och hade börjat undra om något var fel med mitt ATI-kort eller med drivrutinerna.
Nyligen köpte jag gamla Overlord på Steam och det gick inte att köra alls, inte ens på lägsta, och då tröttnade jag. Gjorde en djupdykning in i min maskins inre. Upptäckte att versionsnumren på flera av drivrutinerna inte stämde överens med numrerna på drivrutinerna från Acers hemsida och började installera om. Funkade fortfarande inte, det verkade nästan som om hårdvaran inte accepterade Acer:s tweakade drivrutiner. Så på med hårdhandskarna: starta om i felsäkert läge, avinstallera Chipset och ATI-kort och tvinga på dem drivrutinerna. Fungerade äntligen! Omstart - Krash. Omstart igen - Krasch. Omstart återigen - startar men med väldigt underliga upplösningar, kan inte ens ställa in min skärmupplösning längre.

Höll på så ett tag (ca tre dagar med frustration), med ideliga av/ominstallationer av diverse hårdvara/drivrutiner, men det enda resultat jag fick var att allt gick snabbt från dåligt till värre - ibland höll jag på i timmar för att ens få igång den, och när den väl gjorde det så kunde den t.ex. starta utan skärmen igång - jättekul att fingeravtrycks-logga in med svart skärm, höra alla start-upp ljud men inte kunna se något. Till slut fick jag skiten att halta fram någorlunda och började fundera på att köra i mina återställningsskivor, när jag upptäckte en liten, liten detalj:

I början hade jag reagerat på en sak, när man väljer drivrutiner hos Acer så måste man först göra vissa val som kommer upp i stora fina rutor: typ av dator (Notebook), serie (Aspire), modellnamn (Aspire 8935G), och sedan är det klart. Man väljer inte operativsystem?! "8935G kommer väl bara med Win 7 64-bit" tänkte jag första gången och har tänkt så sedan dess. Men oj vad fel jag hade.
När man valt modellnamn dyker det upp en liten, ljus, smal ruta under de andra rutorna som jag missat - där väljer man OS. Så jag hade tvingat mitt Win 7 Home Premium 64-bit (Svenska) att acceptera drivrutiner för Vista Home Basic 32-bit (Engelska)! Undra på att det krånglade... (Kolla ni om ni ser den rutan direkt: Drivrutinssidan hos Acer.

Ominstallerade alla drivrutinerna (rätt drivrutiner den här gången...) och startade om. MEGAKRASCH! Kunde inte få igång skärmen alls, bara i felsäkert läge, och då utan färg i väldigt underlig upplösning... Suck. Tröttnade rejält och gjorde en Factory Reset på hela skiten (tacka gudarna för att jag backar upp all min skit till extern hårddisk ofta).

Så nu hade jag all crapware tillbaka (ni vet all skit som är installerat på en ny maskin), inga av mina inställningar var kvar, inga program, inga... ja ni förstår. Acers hemsida igen, uppdatera drivrutinerna igen. Voilá - nu funkar den igen. Och eftersom jag nu har rätt drivrutiner med rätt "tweaks" så har jag upptäckt en liten detalj till. Bara en liten, liten, liten en:
När man startar upp en 8935G så väljer den alltid moderkortets inbyggda grafikkrets. Inte ATI-kortet, detta måste väljas manuellt (gissar att det är för att det är en laptop, ska väl spara ström). Detta val görs via en lite ikon i aktivitetsfältet som nu finns där eftersom jag kör på rätt drivrutiner - Vista:s 32-bits drivrutiner tog bort denna ikon. Så jag har kört alla mina spel i nästan ett års tid på Intel Chipset 4 Family:s integrerade krets i nästan ett års tid.

Fy f-n vad dum jag har känt mig i dagarna kan ni tro...

Men nu går det att få spelen att flyta på rätt höga inställningar (inte alltid på högsta - en laptops begränsningar ni minns?) och det ser bra ut, och den blir inte hälften så varm som förut (snälla Gud, låt mig inte ha skadat processorn).

Fast jag känner mig fortfarande lite dum.

Okej, nu kan du skratta - jag förtjänar det.

#blogg


signatur

Det bekommer mig inte att världen är orättvis, så länge den är orättvis till min fördel.

1
Skriv svar