Recension: ArmA2:OA - British Armed Forces

Medlem
Recension: ArmA2:OA - British Armed Forces

I och med senaste patchen (1.54) till #ArmA II: Operation Arrowhead så släpptes även Bohemia Interactives första DLC; British Armed Forces, eller kort och gott "BAF".

Tillägget kostade mig 86:- på Sprocket och nedanstående är vad man får för pengarna:

  • Brittiska trupper i både skogs- och ökenkamouflage

  • 2 st helikoptrar (AH11 Wildcat och HC3 Merlin) plus ett brittisk skin till Apachen och CH-47 Chinooken

  • FV510 Warrior IFV

  • Jackal 2 MWMIK terrängbil

  • En hisklig massa nya brittiska handvapen som NLAW, flera olika vapen från Sa-80-familjen, AWM, FN Minimi Para med rödpunkt, AS-50, och M2-kulsprutor med kikarsikte och H&K GMG (granatspruta) med detsamma.

  • En liten fyrauppdragskampanj

  • En rejäl hög med enspelarscenarion

  • En ny liten karta på ett par kvadratkilometer

Enheterna är snygga med små detaljer som gör mycket, som t.ex. kabeln från radion på bröstet till deras headset som rör sig snyggt med huvudet.

Kampanjen är riktigt bra - speciellt de två första uppdragen - och de har absolut inte samma branta kurva som kampanjen i Operation Arrowhead. De tar både upp saker som britternas "Hearts and Minds" som är en viktig del i alla deras operationer sedan SAS framgångar med det i Malaya, och incidenter med att bli beskjutna av egna allierade (USA vs UK i Irak), vilket båda dera har gjort sig ett antal nyhetsrubriker på riktigt.

Dessutom har de lyckats finfint med de 8st eller så singleplayerscenarion som kom med, och jag måste faktiskt säga att utöver de kanske inte... väldigt cinematiskt fulländade introna (för att vara snäll) så är det här det närmaste Operation Flashpoint: Cold War Crisis som Bohemia Interactive lyckats komma med sin ArmA-serie.

Det enda som jag egentligen har mot DLCet är att kartan är lite väl liten även om den är välgjord, och att det inte finns med en Challenger 2, men eftersom man tar an rollen som soldat i 2 PARA (fallskärmsbataljon) lär det väl passa. Tror knappast de har tunga tanks.

Summa summarum måste jag säga att man får väldigt mycket för pengarna, och det är ett solklart köp. Och om man nu velar lite i alla fall, så köp ändå. Bohemia Interactive är den enda spelutvecklaren i världen som fortfarande sysslar med ett spel i den här kategorin och med den ökade korporatismen i spelindustrin ser det inte så ljust ut, så om inte annat köp det för att stödja spel som görs för att vara bra spel, och inte för att mjölka pengar.

ArmA2: Operation Arrowhead - British Armed Forces får av mig 4/5 poäng. Mycket bra, om än inte fulländat.

#blogg

1
Skriv svar