Usch och fy

Medlem
Usch och fy

Mycket har hänt den senaste veckan. Jag har köpt King Arthur - The Roleplaying Wargame, som är ganska likt Total War. Men fy vad instabilt det är, CTDar och krashar höger och vänster. Worms Reloaded tröstar med rolig multiplayer och massor av konstiga och fåniga situationer, och när jag bara känner för pangpang spelar jag antingen Team Fortress 2 eller Modern Warfare 2.
Jag har hört massor av folk som klagar på att spela spel på PC är på väg att dö ut. Självklart sätter jag en fot i dörrn och tänker att datorspel är inte alls på väg att dö ut, men marknaden har förändrats mycket de senaste åren.

Men de flesta av punkterna dessa individer tar fram låter logiska och jag har svårt för att komma på ursäkter. Och det är nästan lite läskigt när man tänker på hur det skulle kunna se ut om gaming på datorer dör ut. Men det är väl nästan omöjligt? Datorn är väl en mycket stor konkurrent gentemot konsoler?
Medans jag skriver det här så sitter jag och drunknar i tankar om dåliga konsolportningar man har sett den senaste tiden. Borderlands stoltserade Gearbox med, i början skulle det vara utvecklat på PC för PC, men det slutade som en konsol portning med konstiga menyer och dåliga designval när det gäller kontrollschemat och sådant. Briljant gameplay, men konstiga menyer. Mass Effect likaså- Underbart spel, men menyer som känns som om de är gjorda för en joypad och inte mus och tangentbord.

Att det finns mycket få spel som kommer ut på PCn exklusivt nu för tiden finner jag irrelevant, utvecklare och utgivare vill ju ha pengar, eller hur? Och det finns många, många spel som finns till mer än bara PC som är långt bättre på PCn. För att inte tala om moddningsscenen och indiescenen- Massor av experimentala titlar släpps helatiden, antingen som små egna spel eller moddar till existerande spel, och många av dem är briljanta, och detta finns ju inte i lika stor utsträckning på konsoler.

Jag kan inte låta bli att tveka när jag hävdar för mig själv att PC gaming icke är döende, och frukta resultatet om det nu håller på att dö.

EDIT: Sven Coop 4.5 släpptes när jag blev klar med att skriva detta. Joy!

#blogg


signatur

Lolwut.

1
Skriv svar