Om Goodgame och Halo-hajpen

Medlem
Om Goodgame och Halo-hajpen

De som hängt med här eller på Retroguidens Twitter-flöde vet att jag varit engagerad i Goodgame ett tag. Goodgame är ett riksförbund som avser att samla alla Sveriges spelföreningar under sig. Detta har hittills gjorts bättre av t ex Sverok och anledningarna till det är flera.
Att jag valde att engagera min dyrbara tid i Goodgame var dock för att jag gillade vad förbundet stod för och vad det syftade till. Dessvärre kom jag in i ett läge när det kokade under ytan och allt fler inom förbundet var missnöjda med hur förbundet sköttes och var det var på väg. Det hela utvecklade sig till någon slags intern strid vilket bland annat ledde till en lång såpa av bråk, hårda ord och slungade anklagelser, inte minst på förbundets årsmöte där jag för övrigt blev invald i styrelsen.

Några gillade inte hur denna styrelse blev sammansatt och såg till att utnyttja teknikaliteter och kryphål för att få fram ett omval. Ett av de tydligaste tecknen på detta var att man bara ville ha omval till styrelseplatserna och inte till ordförandeplatsen. Jaha, säger ni, så vadå? Jo, till saken hör att det bara var ordförandevalet som hade kunnat bli annorlunda om de fel som begicks inte hade begåtts (fel antal röstberättigade). Ordförandeomröstningen blev nämligen helt jämn och fick avgöras av sittande ordförande. En person som genom både ord och handling visat sig tillhöra dem som inte var nöjd med styrelsens sammansättning.

Efter mycket strul togs valet om. Jag blev fortfarande inröstad men denna gång tillsammans med en annan kandidat. Efter mycket fundering och en hel del grubblande bestämde jag mig för att trots allt lämna min plats till förfogande. Dels för att jag faktiskt bryr mig om förbundet som sådant, och dels för att jag tvivlade på att jag skulle få gehör för mina idéer i den styrelse som nu alltså blivit vald.

Så jag meddelade att jag lämnade min post och trodde att tiden skulle börja läka några sår. Sedan dess har jag inte haft kontakt med GG och faktiskt inte ens satt min fot inne på hemsidan. Döm då om min förvåning när det helt plötsligt ramlar in ett 2 sidor stort dokument med svammel om advokatrådgivning och andra hårresande exempel på överreaktioner. Det hela gick ut på att den nu sittande styrelsen med stöd av stadgarna uteslutit mig samt hela den skånska föreningen Terebi Ge-Mu för att vi fått Goodgame att framstå i dålig dager.

Jag vet inte vad som har hänt sedan omvalet och om nämnda Malmö-förening fortsatt att lufta sitt missnöje med styret. Har de det är det inte första gången jag blir "ihopbuntad" med dem. Fram till kort före omvalet trodde nämligen såväl kansli som styrelse att jag var medlem i den skånska föreningen. Bara en sådan sak...

Nåväl, detta senaste drag från den hårt kontrollerande falangen inom Goodgame har bara förstärkt det som jag propagerat för ända sedan jag kandiderade som styrelseledamot. GG har en oerhört lång väg att gå innan man uppfyller de mål och syften som förbundet bildades för. Vad värre är, förbundet får en jäkla massa (skatte-)pengar från Ungdomsstyrelsen och lever inte ens upp till de krav som US ställer för dessa bidrag.

Skattebetalaren i mig har därför god lust att skriva till US och begära en revision av GG för att se om de verkligen fortfarande har rätt till sitt stora bidrag. Den före detta medlemmen däremot vänder bara andra kinden till, suckar och rekommenderar spelsugna att bilda förening under Sverok tills GG hittat rätt igen.

------------------

Nåja, det har hänt lite (positivt) på Retroguiden också:

En ny krönika om spelfynd
SMB har fyllt 25
Och idag spann jag vidare på den Halo-hajp som råder

Häng med på Retroguidens Twitter

Eller Facebook-sidan för senaste nytt.

Vill du mejla om något gäller kontakt (a) retroguiden.se

#blogg


signatur

Retroguiden - bloggen som tar retrospel och spelhistoria på allvar --> http://retroguiden.blogspot.com/

1
Skriv svar