(O)Intel(ligent) design

Medlem
(O)Intel(ligent) design

Mina nya datorkomponenter kom i fredags. Helt nytt innanmäte till datorn. Alltihop. Moderkort, minne, processor, grafikkort, hårddisk, nätaggregat och DVD-ROM.

Monteringen var det lite värre med dock. När processorn väl var på plats och kylaren skulle dit så gick det bokstavligen åt fanders. Alla som köpt Intelprocessorer vet att deras kylare kan vara rätt så knepig att få dit med sina fyra plastpluggar som med en rejäl dos våld ska pressas genom de monteringshål som finns.

Den här kylaren ville dock inte vara med alls, och det slutade med att bara en enda plugg gick genom. Alla andra tvärvägrade, och jag fick bryta sönder den enda plugg som gick genom för att lyckas få loss kylaren. Så pass hårt satt den.

Istället så vart det att ta loss alla gamla delar ur datorn (jag hade tänkt provköra de nya delarna löst liggande utan att börja skruva fast allting), och speciellt processorkylaren; min Noctua NH-U12P. Enligt tillverkaren ska den passa både sockel 775 och 1156, men det är sanning med modifikation.

De fästen som kylaren köptes med passar inte alls sockel 1156 (det är liiiite större avstånd mellan monteringshålen än på 775) så kylaren gick inte att få dit. Däremot är Noctua så snälla att om man skickar inköpsbevis på kylaren och på moderkortet skickar de nya fästen helt gratis!

Så nu sitter jag med mitt gamla moderkort, Core2Duo E6750 CPU och 800MHz DDR2-RAM med nya GeForce GTX460 768MB, Corsair TX650W PSU och nya SATA-DVD-ROMen, medan nya moderkortet, Core i5 750 CPUn och 1333MHz DDR3-RAM ligger och retas med mig på soffbordet i väntan på nya kylarfästen.

Heja Intel. Man kunde i alla fall ha trott att jag skulle kunna göra med orginalkylningen.

Tur att Noctua är hyvens folk i alla fall, och räddar mitt datorbygge!

#blogg

1
Skriv svar