Farväl trogna kryssbox

Skägg.
10 Chambers
Farväl trogna kryssbox

Den tid jag numera får över för att spela brukar fördelas jämnt mellan äventyrsspel på PC och gamla godingar på konsol. Jag hade en backlog på ett tiotal spel på Xbox 360 som skulle försörja min spelvinter. Nu får jag lägga om mina planer.

Allt började när jag skulle beta av de sista uppdragen på Assassin's Creed. Spelet har fått vila sedan slutet av 2007. Mitt under en intensiv strid började grafiken att kännas lite grumlig. De vackra miljöerna såg ut som om de passerat ett filter som plockar bort färger. Effekten fick mig att tänka på fotografier som konverteras till 256 färger. Efter en omstart blev det ännu värre och till slut blev det helt svart på skärmen. Efter lite pillande kunde jag ställa om konsolen i lågupplöst läge. Färgerna blev dock aldrig bra igen. Tydligen hamnade min konsol i gränslandet mellan de levande och de döda. Den röda ringen har inte anlänt för att hämta maskinen till de sälla jaktmarkerna, men den är på väg.

Eftersom jag köpte Xboxen tidigt är garantin ur vägen. En reparation skulle kosta mig en tusenlapp med frakt, men det finns inget som säger att jag skulle vara skyddad från liknande problem i framtiden. Därmed är mitt äventyr tillsammans med krysslådan över. Jag håller på att sälja de delar som säljas kan. Endast spelen kvarstår. Den lilla högljudda besten står i ett hörn och skäms nu. Min TV-bänk pryds av en PS3 istället. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. Grafiken är likvärdig, spelen är dyrare, men jag gillar tystnaden och bluray-spelaren.

På PC-fronten verkar min äventyrsfeber vara över för denna gång. Sam & Max är färdiga för säsongen och jag riktar nu mina blickar åt Civilization V.

#blogg


signatur
1
Skriv svar