inFamous levererar

Flakmonkey
inFamous levererar

Efter att ha köpt #inFamous av en kollega tidigare i veckan så har jag spenderat några timmar nu i helgen med #Sucker Punch första Playstation 3-titel. Jag har faktiskt inte spelat någon av #Sucker Punch tidigare titlar - det misstaget ska jag givetvis rätt till med Sly Racoon-samlingen som ju kommer till PS3 snart - men jag känner ju väl till deras rykte. Mina förväntningar var därför rätt högt uppskruvade när jag satte mig i soffan med handkontrollen i högsta hugg och hittills har det verkligen levererat.

Jag brukar normalt ha svårt för den här typen av spel där mycket bygger på att man ska fluffa runt i en öppen värld, utforska och ta sig en an massa sidouppdrag som ofta är både upprepande och enformiga. I många fall så tycker jag att det går ut över huvudhandlingen vilket är det som jag är ute efter i singleplayerlir. Mycket därför som jag inte är en av dem som älskar GTA-serien (sedan steget in till 3D) och har svårt att förstå folk som klagar på att spel inte bjuder på frihet.

Nu saknar inte #inFamous dessa negativa aspekter, men tack vare att sidouppdragen är både korta och snabba att sätta igång så känns det inte som några större hinder trots att de åtminstone fram tills nu har en tendens att upprepa sig. Faktum är att jag har spenderat mer tid med att rensa upp staden genom sidouppdragen än vad jag gjort på handlingen och det är väldigt ovanligt för att vara mig. Handlingen gillar jag dock också. Kul med en hjälte som inte är helgod (och som kan vara rejält elak även om jag som vanligt väljer att vara snäll) och jag har precis kommit så pass långt att det har börjat bli lite mystiskt. Så bara de håller sig från att spåra ur för mycket så kommer det här bli bra

Bästa med spelet är ju dock känslan av kontroll och det är väl också en av de saker som #Sucker Punch ofta får mycket beröm för. Eftersom Cole är den han är så hade det kunnat blivit en fruktansvärd upplevelse att styra honom. Att springa runt i staden, klättra uppför lyktstolpar, hoppa mellan hustak och glida längs med elkablar samtidigt som man kastar elektriska bomber hade kunnat vara ett rent helvete om någon annan utvecklare utan SP:s finkänslighet funnits där. Nu vet jag ju inte hur de arbetar, men det känns som om de måste lagt ner ovanligt mycket tid på att fila och slipa på kontrollen för jag har svårt att se något dåligt med den. Funderade lite på om det fanns något spel att jämföra med och kom då på det första #Assassin's Creed där du också får leka akrobat i städer. Där tyckte jag inte alls att det var lika bra gjort och det berodde inte på att det var svårt utan för att det var för lätt, spelet spelade nästa åt dig. Här i #inFamous är det fortfarande du som spelar, men du får tillräckligt mycket hjälp för att det inte ska vara frustrerande. Det är en närmast perfekt mix helt enkelt...

Nåväl... Jag gillar helt enkelt #inFamous och jag ångrar verkligen inte att jag köpte det. Det är väldigt välgjort och underhållande och då det borde gå att få tag för en billig summa i en spelbutik nära dig så har du en PS3:a är det inte mycket att fundera på känns det som

#blogg

Medlem
inFamous levererar

Så du skulle rekommendera det även fast man inte gillade demot?

Flakmonkey

Nu har jag inte spelat demot så vet inte hur bra det representerar den färdiga produkten, men iom att det är såpass billigt numera så känns det inte som någon större risk och jag tycker det fortsätter växa nu i takt med att man får fler krafter och storyn utvecklas.

1
Skriv svar