Förhandstitt på The Force Unleashed 2

Medlem
Förhandstitt på The Force Unleashed 2

Ingen regelrätt förhandstitt, men en sammanfattning i alla fall. Tycker det har rapporterats lite dåligt om spelet. Som ett Star Wars-fan så har man dock följt hypen precis som ettan, och jag är en av dem som tror att detta är en tydlig förbättring trots vissa brister. Kopierar texten från StarWars.se (ny design på det stället ska nämnas).

"Den 29:e oktober släpps spelet i butik här i Sverige. Den släpps till konsollerna Playstation 3, Xbox 360, PC, Wii och Nintendo DS. Spelet skulle komma till PSP men de la ner utvecklingen av den versionen. En annan skillnad från första spelet är att även Playstation 2 inte heller stöds denna gång samt att PC-versionen släpps samtidigt som till alla andra spelkonsoller och har därmed också varit med i utvecklingen längre än förra gången.

För den som vill få reda på storyn i spelet och gillar andra medium än just spelvärlden så finns redan The Force Unleashed 2 i bok och serietidnings-format som släpptes redan den 5:e oktober.

Är dock spelmediet det ultimata och man känner att man vill lyxa till det lite, så finns det även Collectors Edition till 360 och PS3 versionerna av spelet. De kostar lite mer, men innehåller också en del extra bonusmaterial.

Precis som första spelet så är det även i tvåan en del variationer mellan versionerna beroende vilken konsol man köper det till. Xbox 360, PS3 och PC ägarna får en uppdaterad version av Ronin-motorn, alltså grafikmotor med teknikerna Euphoria, DMM och Havoc. Spelutvecklarna har lärt sig en del mer nu och lovat bra många förbättringar. Detta gäller såklart ingame men också cgi-filmerna som nått nya höjder. AIn har förbättrats och gjorts mer unik för varje enhetstyp jämfört med förr samtidigt som antalet olika enhetstyper har minskats för att ha fokuserats mer på kvalité än kvantitet.

Även om visa grafiska delar av de starkaste versionen av spelet har fått sig ett grafiskt lyft jämfört med konkurrenterna, så är det nog ändå Wii-versionen där den största förändringen skett. Krome Studios har övergetts och det är istället nu Red Fly Studios som skött utvecklingen av Wii-versionen och skillnaden mellan ettan och tvåan kan nog inte bli större än såhär på samma konsol. Helt klart kan inte Wii nå upp till de andra, men för alla Wii-spelare så är det nog betydligt fler som är nöjdare med grafiken än vad de var med ettan. Wii har fortfarande också det enda multiplayer-läget att skryta med, och till skillnad från ettan, så är multiplayer nu i samma stil som Super Smash Bros Brawl. Nintendo DS finns det dock inte mycket rapporterat om än, så vi kan tyvärr inte förvänta oss mer än att det spelet är ungefär som förr, fast i en lite fräschare version med ny story.

Starkiller har med allra största tydlighet nu gått över till 2 ljussablar istället för 1. Det är rapporterat också att han tyvärr inte kan byta till bara hålla i 1 ljussabel utan det är nu alltid 2 pga det nya snabba gameplayet och animationerna som gjorts. Man gör nu attacker snabbare och mot vanliga fiender betyder det att de faktiskt dör fortare, en ljussabel ska folk faktiskt inte kunna stå emot så bra, och Lucasarts har tillåtits att hacka av kroppsdelar i spelet utan att de tvingats höja åldersgränsen. Nu är det alltså lite mer påväg mot Jedi Knight 2. En annan sak som även fanns i det spelet är Jedi Mind trick som nu gör sin entre även i The Force Unleashed 2. Nu går det alltså att vända fienderna mot sina vänner och alltså bli spelarens allierade för en stund. Och är även tillfället lämpligt, går det också att övertyga fienden att ta självmord genom att hoppa från ett stup.

En annan förbättring i gameplayet är att systemet kring siktet, alltså vilken fiende eller sak man kan sikta in, är förändrad. De som spelat första spelet väldigt mycket kommer få en hel del omlärning, men utvecklarna kan bara förtydliga att det nya systemet är bättre på att prioritera mål än förr. Och det är ju en ganska viktig detalj för attacker som Force Grip som man många gånger använde för att slänga saker runt omkring sig.

Utan att spoila första spelet går det bara att säga att man börjar tvåan med att Darth Vader berättar för spelaren att man är en klon som odlats i raketfart för att Vader vill ha fiender som ska tas hand om. Starkiller har nu bara svaga minnen av sitt förflutna, men han vet tillräckligt än att lita på vad Vader säger. Att fly från Imperiet för att hinna ikapp sitt förflutna och finna Juno, sin första kärlek, är huvudtemat denna gång och allting utspelar sig 6 månader efter första spelets story, alltså fortfarande innan Episode 4.

Några sista detaljer är att spelat lutar åt att bli ungefär lika långt, eller kort, som det första spelet och för att fylla på så finns det även ett Challange Mode- läge där man kan träna sina färdigheter mot olika fiender. Systemkraven för PC är nästan lika som förr, men är betydligt snällare mot hårddisken då tvåan bara kräver 11GB hårdddisk, jämfört med ettans 25GB. Allt handlar om optimering, själva innehållet är alltså inte mindre än förr.

Och ett sista youtube-klipp visar er lanserings-trailern för spelet. "

#blogg

1
Skriv svar