Stockholm = Jobb

Medlem
Stockholm = Jobb

Ja nu är det bara några dagar tills vi packar bilen för att dra norrut. Vinterdäcken är på och kameran är laddad! Jag ska använda min vanliga utrustning för det här jobbet, vilket betyder, Canon 5DmkII + 24-70/2.8. Det är en riktigt trevlig porträttkombo. Ljuset kommer från en 580EXII-blixt med softbox. Jag brukar använda mig av en reflektor också för att lätta upp skuggor.

Personen som ska porträtteras sitter i regel på en pall, somliga står upp, och jag brukar dra av en 5-10 bilder på varje och sedan väljer vi ut gemensamt den bild som vi tycker blev bäst. Jag har alltid sista ordet eftersom bilden ska passa ihop med alla andra porträtt från företaget. Svartvitt blir det, eftersom man ska slippa para ihop olika färger med varandra (det kan se lite konstigt ut om man inte får ihop det bra).

Blir det nu 30 personer som det är sagt så innebär det 5 personer/timme under 6 timmars arbete. Helt okej och utan stress. Den stora utmaningen brukar ligga i att få ihop alla så att de inte kommer i en enda stor klump. Får jag det att flyta kommer de upp i par eller triplets och så får de helt enkelt gå och hämta nästa grupp då de är färdiga.

Jag har ingen studio att plåta i utan använder deras lokaler på kontoret. Har hittat en stor vit vägg som fungerar utmärkt som bakgrund, enda kruxet är att den är i anslutning till ett stort konferensrum och en korridor där det rör sig mycket folk. Det är alltså långt ifrån en lugn omgivning och ibland märker man på "modellen" att det upplevs lite stressigt när folk hela tiden går förbi och tittar. De flesta som varit inom företaget en längre tid känner ju till mig och hejar och pratar lite allt eftersom de går förbi, men för dem som fotograferas och är nya på företaget kan det vara lite nervöst. Då gäller det att vara smidig som fotograf och lösa situationen, för att plåta en nervös och spänd modell är svårt. Jag vill att de ska känna sig bekväma och avslappnade för att få bäst slutresultat.

Jag hoppas att vintern inte hinner slå till utan att vägarna är hyggligt fria från halka och regn/snö/is. Vi har ju ingen stress på onsdag då vi kör upp, eftersom vi kommer upp mitt i natten och ingenting förutom sova står på schemat just då. Lika bra att köra lugnt så att vi kommer fram!

Nu ska jag fortsätta njuta av min näst sista söndag på jobbet

// Manuel

#blogg

1
Skriv svar