Infamous till ända - bra skit

Flakmonkey
Infamous till ända - bra skit

Äntligen kan jag stryka ännu ett spel från min backlogg som ju tyvärr inte har rört sig så mycket den senaste tiden av olika anledningar. Spelet som jag nu klarat av är som titeln på det här inlägget redan avslöjat #Sucker Punch #Infamous och det var en härlig ny bekantskap. I ett tidigare inlägg när jag hade tagit mig igenom runt 40% av spelet hyllade jag det av en rad olika anledningar och nu när jag ska summera det hela så är det bara att konstatera att de "första" intrycken stämde riktigt bra då det höll samma höga nivå hela vägen igenom.

[ia=22827; large]

Tidigare har jag ju nämnt att jag lätt ledsnar på "öppna" spel där jag måste klara av en massa trista och tidsödande sidouppdrag för att kunna ta mig vidare i huvudhandlingen. Lite av detta finns i #Infamous, men av någon anledning så kändes inte sidouppdragen inte alls så frustrerande som de brukar göra, trots att det bara finns några olika typer av dem. Jag har funderat lite på varför och den stora anledningen som jag kan komma på är att tempot är väldigt högt. Du får ett uppdrag utan några stora krussiduller och vet du var du gör tar du dig igenom det på några minuter och får din belöning. Det hela känns väldigt sömlöst utan laddningstider och det enda egentligen avbrotten är några korta mellansekvenser och de serietidningsliknande sekvenserna när historien ska tas vidare och de är ju bara för stiliga

En annan av spelets styrkor är kontrollen, något som inte borde komma som någon överraskning för de som lirat #Sucker Punch tidigare spel. Det är något himla tillfredsställande med att smidigt och lätt klättra upp på ett hustak, glida över till ett annat via en elkabel, hoppa ut över nästa hustak och sväva fram med "leviteringssuperkraften" samtidigt som du slänger ner strömgranater på dina motståndare. Att göra det är inga som helst problem när du väl lärt dig kontrollen, men det bästa är att du ändå måste göra det själv - spelet spelar inte åt dig som allt oftare är fallet i spel av den här typen.

Handlingen är också värd att nämna då jag själv tycker att det blir allt viktigare i spel. Jag ska nu inte avslöja så mycket om den, men jag kan säga att de farhågor jag hade om att den skulle spåra ur för mycket inte besannades. För att vara ett actionspel är den faktiskt riktigt bra och den höll uppe mitt intresse hela tiden, vilket i det närmaste är ett måste nuförtiden. Sen så är den ju kanske lite annorlunda om man inte väljer att vara en superskurk istället för en superhjälte som jag såklart valde att vara och det är ju ännu ett plus.

Så ja #Infamous kan jag verkligen rekommendera alla med en PS3a att köpa. Själv ska jag dock inte köpa något nytt spel utan välja ett nytt från backloggen som ska klaras av, frågan är bara vilket?

#blogg

1
Skriv svar