Frustrerande spelögonblick #10 -- Super Ghouls 'n Ghosts

Frustrerande spelögonblick #10 -- Super Ghouls 'n Ghosts

Under mina år som obotlig spelfanatiker har jag lirat igenom hundratals och åter hundratals spel till alla möjliga format. Vissa spelögonblick har varit mer frustrerande än roliga, och några sådana listar jag här. Listan fylls på löpande alltefter jag kommer ihåg gamla störiga minnen och är alltså based on a true story. Kanske kan du relatera, men förhoppningsvis inte.

Frustrerande spelögonblick #10: den obehagligaste plattformsbanan någonsin

Säkert har du spelat den gamla plattformsklassikern Super Ghouls 'n Ghosts till Super NES. Och om inte har du en fin upplevelse framför dig. Alla klagar alltid på hur jäkla svårt spelet var och om hur de fick slita för att få det bästa slutet... för min egen del är det något helt annat som för evigt satt djupa spår i min tentakelsliskiga själ.

TEH HORROR

Jag talar givetvis om fjärde banan, den banan som jag (ända sedan barnsben) kallat för "tarm-banan". Bana 4 i Super Ghouls 'n Ghosts är utan tvivel den obehagligaste plattformsbanan någonsin, med sina äckliga, fastnitade tänder i väggarna och de oförklarligt roterande rummen. Paniken som sprider sig när hela skärmen börjar blinka och du snabbt måste hoppa in i en av de roterande burarna gör mig alltid till ett nervvrak och den bisarra musiken förstärker bara intrycket att det här är helt fucked up.

Den betydligt mer sympatiska snöbanan

Det blir inte bättre när andra hälften av banan tar vid... det är den delen som för alltid etsat sig fast i mitt minne som "tarm-banan". Ståendes på en svävandes... öh, nånting, så åker du ohjälpligt framåt i vad som bara kan vara innandömet av en stor, äcklig demonfurste.

Livsfarlig, lila gas sprutar ur tarmöppningarna och skärmen vacklar konstant fram och tillbaka som ett obstinat ryskt vodkafyllo. Taggiga, levande organismer växer helt oförklarligt fram ur bakgrunden och allt påminner helt enkelt om den allra värsta av mardrömmar.

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/y2U1lwgDxmI?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;re..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/y2U1lwgDxmI?fs=1&amp;hl=sv_SE&amp;re..." type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
Världens vidrigaste plattformsbana kan ses här!

Som ung var jag totalt vettskrämd för denna bana och brukade alltid lämna över handkontrollen till en vän för just detta parti. Man kan säga att det var ett ytterst frustrerande spelögonblick. Men visst, jag har klarat banan på senare år... men det verkar som att den alltid kommer lämna djupa känslor av obehag och olust i hjärtat.

Minns du den ökända TARM-BANAN!??!?

#blogg

Medlem
Frustrerande spelögonblick #10 -- Super Ghouls 'n Ghosts

Har tyvärr aldrig spelat Super Ghouls 'n Ghosts men efter att ha sett på videoklippet förstår jag vad du menar med tarm-banan. Den var rätt vidrig. Och som grädda på äckelmoset blev jag åksjuk av allt snurrande. :#

spelade detta hoss en vän när det begav sig och Playstation och N64 inte hade gorts tillkänna.
"Tarm-banan" var inte den värsta platformare jag spelat, men nog så den äckligaste.
Mitt stora platformar hat är reserverat för Waynes world till Snes. Alla bitar av det spelet är rent obrukbart skräp.
mest för att ALLA bitar är fel o


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Hm... jag spelade bara "Ghost'n goblins" så jag har inget minne av tarm-banan. Däremot är jag skadad av "Vilse i pannkakan" på SVT. Räknas det?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar