Pixelpojkens julkalender, lucka 4: årets kvinnokarl

Redaktör
Ponny
Pixelpojkens julkalender, lucka 4: årets kvinnokarl

[ia=23599; large]

Minns ni att jag lovade dyrt och heligt att lista alla Resident Evils efter att jag hade spelat igenom dom? Nu ska jag göra just det. För jag törs spoila julkalendern rätt rejält och gå ut med nyheten att, ja, alla Capcoms skräckfester finns med på listan. Och då menar jag inte tragiska snedsteg som Gun Survivor och Outbreak, utan spelen i huvudserien. Så; det blir per se ingen reodlad lista med skräck utan snarare odöda inslag i julkalendern. Kan ju också vara julmysigt.

Men för att komma till saken (jag verkar ju inte göra det...) så ger jag er Resident Evil: Code Veronica X. Jag blev milt sagt förvånad när detta visade sig vara den del i serien som åldrats med minst värdighet. Men trots vissa spelmekaniska klavertramp har spelet har något som inget annat Resident Evil haft varken förr eller senare: en transvestit.

Alfred har i viss konkurrens med Kefka spelhistoriens "så-läskigt-att-det-blir-mysigt"-skratt. Att han dessutom roar sig med att springa runt i klänning och låtsas vara sin tvillingsyster gör det bara än värre (inget ont om transor, men att smeta på läppglans och gå in till 100 % för att agera sin syster är... sådär skumt) . Som grädde på moset pratar hans två personligheter - Alfred och Alexia - med varandra titt som tätt. Läskigt? Ja. Mysigt? Självklart. Alfred glänser och han ensam gör att Code Veronica X platsar i årets julkalender.

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

1
Skriv svar