Heavy Rain - vilket spel!

Flakmonkey
Heavy Rain - vilket spel!

Var ju ett tag sedan jag började spela #Heavy Rain men av olika anledningar har jag inte hunnit spela det lika mycket som jag skulle velat och jag har därför inte hunnit tag mig igenom det. Jag har dock kommit en bra bit på vägen och jag kan ju bara konstatera att det är ett rätt otroligt spel på många sätt och vis. Jag förstår varför många inte gillar det och tycker att det är tråkigt, men jag har sällan sugits in i ett spels handling och karaktärer som jag gjort i #Heavy Rain.

Flera sekvenser har tvingat fram känslor som jag inte är van att känna när jag lirar ett spel. Humor och skräck är ju ofta rätt lätt att frambringa även i det här formatet men #Quantic Dream får mig att känna oro, ilska, sympati och en rad andra känslor som knappast hör till vanligheterna. Jag ska inte gå in i detalj på några av sekvenserna då det kanske förstör upplevelsen för några som ännu inte spelat det, men jag minns speciellt en sekvens då jag i ren panik råkade döda någon trots att jag nog kunde ha löst det på annat sätt. Det var bara en ren reflex trots att jag nog hade gott om tid, och de tvar ett val jag fått leva med nu. Ikväll var jag också tvungen att göra något inte alltför trevligt för att kunna rädda någon jag (eller en av spelets huvudkaraktärer snarare) älskar. Jag tittade faktiskt bort när det väl var dags och klingan var på väg ner...

<script src="http://www.fz.se/filmer/_embed.php?id=3223" type="text/javascript"></script>

Förhoppningsvis håller spelet samma kvalitet även mot slutet och förhoppningsvis kommer det fler spel av den här typen i framtiden. De är som sagt inte för alla, men jag tror faktiskt att marknaden är tillräckligt stor för att det ska vara ekonomiskt försvarbart och det är ju trots allt det som är viktigt för företagen i slutändan. Hur illa man nu än kan tycka om det faktumet.

#blogg

Heavy Rain - vilket spel!

Har själv inte kommit någon vart i Heavy rain, Eftersom jag är en så känslig person så blev jag genuint illamående i köpcentret, sen igen under "inbrottet" och sen la jag av vid "finger eller annars". Klarade bara inte mer.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Har du spelat deras tidigare spel Fahrenheit (stavning?) det är också rätt bra.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Tyckte personligen Heavy Rain var ok... Fahrenheit var mycket bättre.

Flakmonkey

Spelade aldrig igenom hela Fahrenheit. Tog mig ju an det under den perioden när man recenserade som mest och även om det var otroligt kul på så väldigt många sätt så gick det ofta ut över speladet i övrigt, sällan man hann spela igenom spel man inte recenserade :/

Kanske vore något att släppa på PSN, XBLA? Med lite högupplösta texturer och move/kinect-stöd?

Medlem

Men nosnos då, Fahrenheit finns ju redan på XBLA, som Xbox Classics

Medlem

Jag har lånat en PS3 av min kusin och ska nog låna Heavy Rain av en annan kompis för att spela igenom det. Har varit nyfiken på det sen såg kompisen spela några timmar.


signatur
1
Skriv svar