The Elder Scrolls 5: Skyrim

The Elder Scrolls 5: Skyrim

Till sist är alltså Bethesdas nästa del i The Elder Scrolls-sagan uppvisat. Eller ja, om inget mer kommit sedan dess är det bara namnet (Skyrim) och en tråkig CG-trailer som visats men det räcker för att tusentals fans ska komma i byxorna av upphetsning.
[fleft][size=16]“Fantasy, for us, is a knight
on horseback running around
and killing things.”

- Todd Howard, huvuddesigner
bakom TES4: Oblivion[/size]
[/fleft] Så vad kan vi förvänta oss av ett Howard-lett team den här gången? Kommer det designmässigt katastrofala ("Men det är ju mer modernt än att trycka på siffror!" - Småbarn) levlingssystemet att fixas så att man inte uppmuntras att ta sig omkring i landet hoppandes som en akrobat? Kommer den grafiska designen rebootas för att inte likna en tolvårings fantasivärld? Har de för den delen sparkat sina animatörer och anställt nya? Kommer man inte att behöva vänta på att moddare fixar spelet?

[fright]“Åh, i min värld
ska vi ha glassvärd
och glasrustningar
och guldsvärd med
snokiga mönster och
krokodilmonster och ...”
[/fright] För att vara ännu mer seriös, kommer de faktiskt att utveckla systemen den här gången? Ta det levlingssystemet som jag nämnde t.ex., kommer de att lägga till nya skills eller bara fortsätta skära i dem som de gjort sedan Daggerfall? Än viktigare, kommer de skills som finns faktiskt vara användbara på riktigt eller blir allt fokus igen på monsterdödande?

Eller ta Radiant AI som hypades så mycket till det förra spelet, kommer det faktiskt att verka vara en riktig värld man befinner sig i den här gången eller bara en handfull instruktioner till AI:n att vandra planlöst omkring i världen? Det vore också kul om det faktiskt fanns folkmassor i spelet, nu är väl inte Skyrim lika befolkat som Imperiets huvudstäder men mer än fyra personer ute på gatorna borde väl vara givet i vilken skitby som helst. Så mycket som jag ogillade Assassin's Creed visade de iallafall att det gick att visa upp folkmassor på gator (Det gjorde till och med Zelda: Twilight Princess, om än på betydligt mindre skala),

Nej, troligen kommer inte många av de här kända problemen med grundläggande system i en rollspelsserie att fixas. Vänta er istället återigen fullt fokus på monsterslakt, ännu mer strömlinjeformad speldesign samt utforskande av en tom, livlös värld.

Om man sedan undrar varför jag bryr mig är det mest av egoistiska skäl: Jag tycker det är nog kul att gnälla på populära saker i sig om jag inte gillar dem, men rollspelsgenren i sig är den jag är mest intresserad av som spel. Att se den hyllas för hafsverk där alltifrån spelsystem till story och värld är dålig skär i mitt hjärta. Inget mer än så.

#blogg

Medlem
Elder Scrolls 5

Hoppas kan man ju alltid.

Inaktiv

+1

Eller hur kidsen nu uttrycker sig.


signatur

You must construct additional pylons.

Med mer tid kommer mer tankar: T.ex. har TES-spelen en sjukt häftig grund att bygga på för att göra ett sjukt bra rollspel, men den kastas bort och de flesta verkar helt nöjda med den mediokricitet som finns kvar.

1
Skriv svar