Spikes Video Game Award

Medlem
Spikes Video Game Award

Under natten mellan lördagen och söndagen svensk tid hölls spelvärldens egna Oscarsgala. Det har nog inte undgått någon vilket som blev årets spel (Red Dead Redemption från Rockstar that is!) och några av er har säkert koll på hela listan av årets bästa i alla titlar.

Men det jag personligen tycker är det mest intressanta med hela galan är inte vilket spel som koras till det "bästa" spelet i sin kategori utan på de kommande spel som får sin egna lilla plats i "World Premiere". Jag tänkte vi kunde ta oss lite tid att kolla igenom några av de debut trailers som utannonserades på VGA och försöka luska ut vad de faktiskt talar om för oss.

<b>Uncharted 3</b>

Nathan Drake har denna gång lämnat de exotiska platserna bakom sig och befinner sig denna gången på en plats där växter gärna inte befinner sig. Nathan kommer denna gången ha hamnat i Arabien mest troligt genom den flygplanscrash som visas i filmen. Då jag tyvärr inte har spelat tvåan så vet jag inte om dessa händelser har någon anknytning till föregångaren. Nathan befinner sig sedan i ett mörkt rum läsandes en bok som verkar ha stor betydelse för storyn i trean.

I och med att det denna gången utspelar sig i en öken kan tankarna lätt glida iväg mot viss free roam, något som skulle vara helt tvärt emot seriens framställning tidigare. Men i och med en avslutande där Nathan början gå mot sanddynornas djungel är det i alla fall okej att spekulera.

<b>Batman: Arkham City</b>

Denna gången får vi följa med vår mystiska protagonist Läderlappen (som han så ovackert heter på svenska) till självaste Gotham City. Vi vet redan sen innan har Jokern har ett finger med i spelet och att det är på grund av honom som Batman söker sig ifrån det dårhus han befann sig på i förra spelet och tar sig in i stadskärnan.

Men det är inte där fokus ligger i denna trailer, här får vi bekanta oss med Hugo Strange som Är en av Batmans första ärkefiender i orginalserien. Han är skaparen bakom både växthormonen som gör offret till ett drönande muskelberg och ett pulver som gör människor galna. Båda har vi stött på i första spelet.

I Trailern får vi reda på att han vet Batmans riktiga identitet och att vi denna gången kommer få tampas med lite svårare fiender än galna fångar med liten kunskap om hur Batman verkligen ska besegras, något som elitsoldaterna i trailer dock inte heller verkar ha så bra kunskap om... än.

Vi får även indikationer om att man nu kommer kunna använda "gadgets" samtidigt som man glidflyger, och att Batman har lärt sig ett par nya moves sen förra spelet när det kommer till närkamp. Tidigare information har också avslöjat att man troligtvis kommer kunna kombinera olika gadgets.

<b>Prototype 2</b>

Murder your Maker verkar vara hela konceptet med Prototype 2, denna gången kommer du inte spela en flyende Alex Mercer med minnesförlust, nej denna gången är du Sgt James Hellen. Ditt uppdrag kommer i grund och botten vara att mörda Alex som har gjort dig till den du är, en muterad varelse väldigt lik honom själv.

Spelet lyser verkligen igenom med ett "mer av allt"-tänk och det verkar som att det kommer utspela sig på exakt samma plats som innan fast längre fram i tiden. Det ska bli intressant att se om de lyckas bygga vidare på en redan väldigt urvattnad story.

<b>Mass Effect 3</b>

Jag nämnde Mass Effect 3 i mitt förra inlägg och det visades sig vara en läcka som bara verkar ha kommit ut en eller två dagar för tidigt. I videon verkar The Reapers har attackerat jorden (varför vi nu skulle vara så utsökt delikata) och än en gång ligger ödet i Commander Shephards händer. Jorden håller på att utrotas och det drastiskt Shephard står mot en kamp med klockan för om han inte hinner tillbaka i tid kommer det inte finnas någon jord kvar att rädda.

Mer än så kan man inte få ut ifrån videon, den presenterar huvudstoryn på en maffigt sätt och även om man känner att det redan har gjorts i ettan och tvåan, så är man lika hypad för det. Alla gamers där ute har än en gång tappat andan och längtar ihärdigt efter avslutet på en oehört populära triologin.

<b>Portal 2</b>

Denna trailer visar egentligen ingenting nytt gällande det snart kommande Portal 2, men visar på ett fantastiskt roligt sätt upp de båda Multiplayer Co-op karaktärerna som ska finnas med i spelet. En klockren teaser från Valve som är värd att se.

För fler nyheter, uppdateringar och videos till det här inlägget, besök gärna min blogg på:
http://liveti1080p.wordpress.com/2010/12/12/spikes-video-game...

Så kära läsare, vad tyckte ni om VGA? Vann rätt spel i respektive kategori? Dela gärna med er!

#blogg

1
Skriv svar