New York, dag 2

Inaktiv
New York, dag 2

Andra dagen spenderas med familjen (det framgick väl inte i första inlägget, men dels så är vi ett gäng utbytesstudenter och dels så kom min mamma, mormor och ena bror över och hälsade på).

Vi gör samma saker som jag gjorde igår, dvs. besöker Times Square på jakt efter de billigaste "I <3 New York"-tröjorna samt besöker Central Park.

Times Square är om möjligt än mer packat med folk dagtid, och det är inte direkt bättre inne i de många klädkedjorna där man försöker locka med pre-black friday reor. Vi käkar lunch på TGI Friday´s men får inga blåsjobb efteråt vilket var lite av en besvikelse. Maten var helt okej, men fasligt dyr, ca 130 kr för något som borde kosta max 80.

Efter att ha strosat runt längs med Times Square och Broadway hela för och en stor del av eftermiddagen beger vi oss mot Central Park, då mamma tycker att en hästaskjuts vore trevligt och sådär typiskt turistigt. Tyvärr blev det mer eller mindre raka motsatsen.

Det börjar med att en av sitsarna har vad som ser ut som hästskit på sig och vid påpekande av detta ser kusken mer än måttligt besvärad ut av att behöva torka bort det. Jag antar att det är bättre att låta kunderna skita ner sig...

50 $ får man betala (som ett sällskap, inte per person) för en åktur på 20 minuter, och då tar det gott och väl 3-4 minuter innan man ens kommer av gatan och är inne i parken. Lägg till det att vår italienska kusk låter borderline otrevlig när man ställer frågor samt att vi är rätt säkra på att det hela tog max 15-16 minuter.

När allt är slut går vi ur vagnen, morsan ger honom en 50$-sedel varpå en högst jobbig och otrevlig situation uppstår (K=kusk, M=mamma, T=jag).

K: Where is the tip?
M: There is no tip.
K: You have to tip.
M: No you don´t.
K: Yes you do. This is New York, it´s not Europe.
M: Then why does the sign in the carriage say "Tips are appreciated"? (vilket den gjorde)
K: Appreciated means the same as mandatory.
M & T: No it doesn´t .
M: And it was a very short 20 minutes.
K: It doesn´t matter, you HAVE to tip.
M: Then why does the sign say appreciated?
K: (Mumlar italienska svordomar innan han vänder sig om till mig)
You understand right? Explain to her what tip is.
T: I know what tip is. And I also know that you tip if you get good service and this wasn´t it. If you get shitty service, you don´t tip, it´s not that hard. And appreciated doesn´t mean mandatory.
K: (fler svordomar)

Vid det här laget ser jag och mor att mormor börjar fara illa av hela denna relativt hetsiga diskussion. Efter en snabb överläggning på svenska ger vi kusken ytterligare 5 dollar, så lite vi kan ge för att vara acceptabla (10 %) för att bara gå därifrån.

K: Thank you (syrligare än ättika). You always have to tip.
M: Yeah yeah, now you got it, stop complaining. And now I think you should take the sign down.

Jag är lite stolt över den sista kommentaren. Mästerprutaren Annelie Kullberg still got it.

På kvällen (detta är alltså en söndag) går jag och studenterna ut och döm om min förvåning när jag märker att stället har öppet till 04.00. På en söndag. Galenskap. Nu saknar man dock Charleston, där spriten är bra mycket billigare. All in all en trevlig utgång dock, live karaoken till trots.

Fotnot: Hästskjutsen var det enda negativa med New York, jag vill bara betona det.
Ja bortsett från att stan är så jävla ful då alltså.

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar