Jävla idioter!

Flakmonkey
Jävla idioter!

Det var ju upplagt för en sån trevlig kväll. Derby mellan AIK och Djurgården i Elitserien och jag skulle gå dit med ett gäng gnagare från jobbet. Första derbyt i hockey för mig på evigheter och så skulle man få gå på det med en samling likasinnade, det skulle ju bli så trevligt. Det var det också till en början. God mat, en öl innan matchen och bra stämning med sång när spelarna äntrar isen och matchen startar.

Tyvärr spelar inte AIK särskilt bra i början, men det är inte det som förstör kvällen. Jag är nämligen en supporter som kan ta en motgång, Självklart blir jag förgrymmad när AIK förlorar och lite ledsen men det går ju inte längre än så och så är det ju för den stora majoriteten av fans. Dock tycks inte det gälla alla och alla som följer sportnyheterna (och vanliga nyheter också för den delen) vet att de som inte kan ta en motgång kan förstöra för alla andra och det var precis det som hände ikväll. I första perioden började AIK-klacken först slåss internt och sen när väktare och polis kom dit så började de puckla på dem. En polis hamnade längst ner vid sargen och det tog lång tid innan han kunde ta sig upp och ut från läktarsektionen. Riktigt läskigt att se...

Det gjorde såklart att lite av glädjen försvann och som så många gånger förr kommer en olycka sällan ensam och den här gången följdes det upp under andra perioden. I anslutning till att AIK kvitterade Djurgårdens ledning så började Djurgårdsfansen slåss polisen eftersom de av någon anledningen ville ta sig ut över läktaren där det sitter barnfamiljer för att därifrån ta sig vidare till AIK-klacken. Kalabalik uppstod och när AIK-fansen fick för sig att göra samma sak var det fullt kaos. Den vettiga publiken flydde till stor del hals över huvud och även om jag inte kunde se gråtande barn som Aftonbladet skriver om så kan jag bara tro att det verkligen var så. Jag satt på motsatta sidan och på en sektion högre upp, men det var rejält skrämmande att se.

Efter det så höll sig publiken hyggligt lugn, men när matchen närmade sitt slut och det stod klart att Djurgården skulle vinna så rullade de ut en stor banderoll där det stod "God jul horungar!". Självklart gjorde detta att de i AIK-klacken med svagt psyke fick lite tokspel och återigen försökte ta sig ut över läktaren och till sina "motståndare". När detta skedde så beslutade vi oss för att göra det som många andra gjort redan i andra perioden, nämligen att lämna i förtid. Jag brukar inte vilja att göra det, men nu var man ju bara så ledsen att det inte fanns så mycket annat att göra.

Jag förstår verkligen inte hur dessa människor är funtade. Jag förstår som sagt att man kan bli sur. Jag sjunger med i nidramsor om Djurgården och andra lag. Jag har skrikit på domaren och spelare. Jag gör allt det där, men det finns ändå en spärr som sätter stopp för mig i ett väldigt tidigt läge och en sån spärr har i princip alla. Sen finns det den där klicken som saknar den och de får ju tyvärr härja mer eller mindre fritt. Idag ville jag bara att polisen skulle puckla ner de som bråkade så totalt det bara går så att de inte kan ställa till med sånt här mer. Självklart ville jag inte det hundradelen av en sekund senare (jag har ju som sagt den där spärren) men jag förstår ändå inte varför de kan få göra som de gör. Det är inte som att inte kan se vilka det är och man skulle därför kunna bannlysa dem på livstid. Så varför gör man inte det? Varför detta gulligullande.

Jag börjar bli less på att uppleva sånt här och behöva skämmas för att jag följer ett lag och gillar sport. Jag vet att det egentligen inte är jag som ska skämmas eftersom jag inte gör någonting själv, men i det här läget som skäms jag bara för mänskligheten som helhet eftersom det finns såna här idioter som bara förstör för andra....

#blogg

Skribent
Jävla idioter!

Själv tycker jag hockey gör sig bäst på text-tv

Så blir det med människor som inte har ett annat liv...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Medlem

Så länge de kan komma undan med såna där saker så lär det fortgå. Om det blir någon slags konsekvens som de tycker är jobbig så kommer det att försvinna.

inK
Medlem

Det räckte med att se matchen från Canal+'s vinkel för att se hur hemskt det var. Riktigt tråkigt när många som är där inte ens är intresserade av matchen, utan av slagsmål. Djurgårdare som jag är så är det tungt att se att de går åt samma håll. Men å andra sidan skulle jag vilja se mindre hårda tag på isen under just dessa matcher. Jag vet att hockey är en tuff sport och att derbyn blir tuffare. Men vart ligger verkligheten i att lagkaptenerna talar om för publiken att de ska sluta med just vad de själva håller på med på isen?


signatur

Every trophy counts...

1
Skriv svar