Avrundar julen och året

Medlem
Avrundar julen och året

Nu när julen börjar dra mot sitt slut och året likaså är det väl läge att göra en årskrönika? Jag startade ju min bloggkarriär 30 mars och har skrivit mer eller mindre ofta sedan dess. Till en början var intresset (fullt naturligt) svalt och det dröjde ett tag innan jag började få respons i form av hundratals views och kommentarer.
Tanken med bloggen var att skriva om mitt intresse Fotografering och allt som har med det att göra. Självklart fick tv-spelandet en given plats i bloggen, dels för att det också ligger mig varmt om hjärtat men det kändes ju också rätt att ge tillbaka något i temat för FZ.

När jag började skriva min Fotoskola så ökade intresset och likaså antalet kommentarer. Det verkade helt plötsligt som att relativt många användare av FZ även hade ett fotointresse, vilket faktiskt förvånade mig en aning. Men det är väl naturligt med tanke på hur många som idag har tagit upp fotograferande som en hobby. Tekniken har blivit tillgänglig för den stora massan och man behöver inte längre lägga ut en mindre förmögenhet för en bra utrustning.

Jag har ju provat mig igenom en hel del olika tekniker och olika typer av utrustning genom åren och hoppas att jag kunnat förmedla både bra tips, inspiration och glädje genom mina inlägg och bilder.
Ibland har det varit ont om fotosnack och blivit mer spelsnack eller bara allmänt snack, men det har jag inte försökt undvika snarare har det känts helt okej eftersom bloggen också är ett sätt för mig att skriva av mig om mitt dagliga liv, som en sorts dagbok.

Efter fotoskolan började det bli en stadigare grupp läsare till bloggen och kommentarerna fortsatte komma in med både idéer, åsikter och glada hurra-rop. Det kändes bra att få lite feedback (det gör det fortfarande) och det blev viktigare att skriva bra inlägg för att inte tappa läsare.

Jag tror att jag har utvecklats mer som fotograf genom att ha bloggen för även om det inte har varit ett forum för bildkritik så har ni ju skrivit vad ni tycker och jag försöker verkligen att visa mina bästa bilder. Så det är väl lite som mitt alldeles egna lilla galleri

Nu när vi kom fram till julen så har överraskande många inlägg blivit postade och desto fler bilder. Att försöka komma ihåg dem alla är omöjligt men jag vet att jag varit nöjd med dem allihop. Jag har också fått bra respons från alla er där ute så det känns som att de har blivit uppskattade av fler än mig. Jätteroligt!

Nu efter nyår så landar min nya iMac och jag lovar att året kommer börja med en hel drös bilder från Thailand och annat. Jag ska också försöka göra någon form av fortsättning på Fotoskolan i det nya året.

Håll ut! och tack för 2010!

//Manuel

#blogg

1
Skriv svar