forts. årskrönika 2010

Medlem
forts. årskrönika 2010

Ja den blev väl inte helt fullständig den där förra. Hoppade lite väl snabbt genom året kanske.

Vad har året som gått mer innehållit för intressant då?

Lite optikbyten har det ju blivit på kamerafronten. Jag började med att sälja min Canon 50/1.2 och det var lite med sorg i hjärtat faktiskt. Men jag var tvungen att ha en normalzoom och hade helt enkelt inte pengar till att ha båda. För pengarna jag fick in på att sälja min 50mm köpte jag istället en Canon 24-70/2.8. Zoomen är en grym glugg till allt möjligt. Porträtt, bröllop, semesterbilder och faktiskt macro. Såklart inte bäst på något av dem men tillräckligt bra för att inte behöva skämmas.

Jag har också sålt en 135/2 med än större sorg. Det var en fantastiskt bra optik, riktigt bra till porträtt och en fantastiskt bra bild till landskap och miljöbilder. Den är otroligt skarp och 135mm är en väldigt användbar brännvidd. Jag har märkt att jag ofta hamnar runt 135mm även med min 70-200/2.8 som jag köpte begagnad i somras.
En 70-200/2.8 eller för den delen f4 bör finnas i var mans fotoväska då det är en bra optik på riktigt många fronter. Lika som 135/2 är den grym för porträtt då tele trycker ihop avståndet i bilden och ger ofta en bra oskärpa på bakgrunden, för att porträttet ska framstå mer från bakgrunden.

En av de mer intressanta affärerna gjorde jag på sensommaren och det var en 24/3.5 Tilt-Shift. "Tilt-Shift" är benämningen på objektiv där man kan förskjuta skärpeplanet och används mest till arkitekturfotografering där man använder funktionen till att motverka lutande linjer i bilden. Ni vet då ni står och plåtar ett hus och måste vinkla upp kameran för att få med hela huset men i samma veva får linjerna på huset att luta in mot mitten.

Min kameraväska är i dagsläget enbart ett Canon 5D mkII kamerahus, 24-70/2.8; 70-200/2.8 IS; 24/3.5 Tilt-Shift. Mycket kan tyckas för vissa men det är egentligen ett ganska skralt utbud. Jag har så jag klarar mig men kan inte göra några direkta utsvävningar så som fågelfotografering eller riktiga närbilder. Men jag klarar mig hyggligt någonstans mitt-emellan. Ett macro ska jag köpa till våren för att kunna plåta fina närbilder på blommor igen, en stor passion när vädret tillåter.
Sen skulle jag vilja ha en Canon 400/5.6 för att kunna ge mig på lite mer djurfotografering. Den är förhållandevis billig och det beror ju på den dåliga ljusstyrkan f5.6. Men ska man upp på samma brännvidd och ha en ljusstarkare optik så kommer det kosta som en mindre bil. Inte aktuellt.

Spelmässigt har det också hänt en hel del under året. Det absolut största är kanske att jag vidgade mina vyer från att i princip enbart lira FPS-spel till att spela Fallout. Även om jag då jag köpte Fallout visste eller förstod att det var ett semi-RPG så blev jag glatt överraskad över hur snabbt jag kom in i spelstilen och hur kär jag blev i story och upplägg. Ett riktigt välgjort spel och där jag spenderade många långa timmar i soffan ända in på småtimmarna.
Nu gör jag om samma resa, eller liknande, med Fallout New Vegas och knappa två timmar in i spelet känner jag samma härliga känsla. Det är svårt att lägga ifrån sig kontrollen. Men jag ska ta det lugnt med NV och ge det ännu mer tid än jag gjorde med föregångaren, suga på karamellen om ni så vill. För så bra är det, du vill inte att det ska ta slut!

Året däremot börjar nu gå mot sin ända och lika bra är väl det? Jag är redo för 2011, det låter som en bra sci-fi-rulle från 80-talet och det gillar jag. När kommer svävande bilar ut på marknaden??

Tills nästa år får ni ha det grymt bra, vi ses på andra sidan!

// Manuel

#blogg

1
Skriv svar