Ett år med Clancy

Ambassadör
League of Legends
Ett år med Clancy

För ett år sedan gav jag mig tusan på att jag skulle klara av att lyssna på en ljudbok. Den jag kom över var "Utan misskund" av Tom Clancy. Jag hade svårt med ljudbok i början men allt ändrades en kylig lördag då min fader bad mig att skotta ner snö från vårt garagetak. Jag stoppade in hörlurarna och började skotta. Troligtvis var det ren matematik som fick mig att uthärda denna dagen. Den tråkiga uppgiften att skotta tak och lyssna på ljudbok, som jag tidigare tyckte var tråkigt, blev en bra kombination och tiden flög iväg. Alltså enkel matematik, två minus blir plus.
Möjligtvis hade Clancy's sätt att trollbinda mig också lite inverkan i detta.

Ett år senare har jag nu klarat av 7 böcker i Tom Clancys serie om Jack Ryan. 2 i ljudboksformat och 5 i gammal hederlig bokform.

Jag har precis läst den sista sidan i den sjunde boken, Summan av skräck (Sum of all fears), som många av er troligtvis har sett som film. Boken var helt underbar och jag rekommenderar denna och alla andra böcker i serien. Enligt mig är den första "Utan misskund" den bästa. När jag skulle försöka få tag på den som julklapp till min systers man (svåger?) kom jag till den skrämmande insikten att den är helt slut på förlaget och det går inte få tag på en förstahandskopia.

Bredvid mig ligger nu den åttonde boken i serien, Hederskuld, som jag lånat från biblioteket. Jag har inga förväntningar på detta verk med tanke på att jag inte har en aning om vad den kommer att handla om. En sak är dock säker, jag kommer inte bli besviken.

Vad kan man då förvänta sig av en Tom Clancy bok?
En spännande thriller som är byggd på så verklig information att CIA har utfrågat Clancy vart han fått sina källor. Man kan förvänta sig en så verklighetstrogen berättelse att de har använts i militärutbildning i både öst och väst, Jakten på Röd Oktober är ett exempel på detta.
Böckerna kan tendera att få lite för mycket amerikansk flaggviftning men bortser man från detta så är de super.

Lite "rolig" fakta som bevisar Clancys sätt att skriva verkligt kan ges av ett exempel:
I boken Hedersskuld (1994) skrev Clancy om flygplan som flyger in i ett par viktiga byggnader i USA. Något liknande hände 2001 som förhoppningsvis ingen missat
I spelet Ghost Recon, som jag tvivlar att Clancy hade något med att göra, får man spela som elitsoldat i Sydossetien under sommaren 2008. Vad hände i Sydossetien just sommaren 2008?

Den tionde boken i serien är egentligen anledningen till att jag började läsa dessa böcker och ni kommer säkert känna igen titeln.
Den heter Kodnamn:Rainbow eller Rainbow Six, som är orginaltiteln.
Jag brukar jämföra bok och film men nu ska jag äntligen få jämföra bok och spel.

Så till alla er som delar ett intresse för modern krigsförning och modern krigsteknik, läs en Clancy-bok ni kommer inte bli besvikna.

#blogg

Ett år med Clancy

Har också svårt för ljudböcker, "lyssnar" på Harry Potter just nu, men jag somnar alltid vid kapitel 6...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Ambassadör
League of Legends

hehe ja kapitel 6 är nog framtidens substitut till sämntabletter ^^

1
Skriv svar