Batman: Arkham Asylum

Medlem
Batman: Arkham Asylum

Det här spelet hamnade aldrig på önskelistan. Visserligen innehöll det vissa saker jag gillar, som till exempel smygande, men det fanns också saker som inte lät så lockande, som slagsmål. Men så reades det på Steam och jag blev lite sugen. Jag var tillräckligt nyfiken för att installera det direkt och jag hann inte mer än börja innan jag var fast. Det kan man kalla kärlek vid första ögonkastet.

Först blev jag dock lite förskräckt när jag insåg att man inte kan spara hur man vill men det visade sig att spelet autosparar ganska ofta och för det mesta räcker det att bara gå ut och in genom en dörr. Vissa kontrollproblem uppstod i början innan jag förstod hur det var tänkt och sedan hade jag inga problem under spelandet men vid några svåra manövrar fick jag ställa om kontrollerna. Sedan har vi det där med striderna. Jag måste erkänna att jag mest tryckte hysteriskt på tangenterna och hoppades på det bästa. Det fungerade oftast förvånansvärt bra. Ett problem med spel av den här typen är förstås att det blir många boss-strider och som jag nämnt tidigare är det inte min starka sida. Men inte ens dessa kändes som några oöverstigliga hinder. Visst blev det en del svordomar men jag lyckades ta mig igenom dem alla till slut. Så mina farhågor besannades inte.

Smygandet var det som lockade mig och det är en hel del av den varan. Men det finns annat också som gör Batman: Arkham Asylum till ett spel som är genuint roligt att spela. Skurkarna är precis så överdrivna, både otäcka och komiska, som en riktig Batman-skurk bör vara. Grafiken är tilltalande men tyvärr var spelets Detective mode så användbart att jag sällan såg omgivningen med normal blick vilket var lite synd. Jag var tvungen att stanna till ibland bara för att ta mig tid att insupa den mysiga miljön. För trots att det egentligen är ett ganska otäckt ställe, detta fängelse/mentalsjukhus så är det mysigt. Det har en viss atmosfär som gör det till en njutning att ta sig igenom de olika områdena och grafik, ljud och hela konceptet bidrar naturligtvis till denna.

Jag blev som besatt av att hitta alla hemligheter och gåtor och bestämde mig till slut för att spara en del till nästa spelomgång. För en sådan blir det med säkerhet, kanske till jul eftersom jag för sent kom på vilket bra julspel detta skulle vara.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar