Nya Mario börjar bli gammal

Redaktör
Ponny
Nya Mario börjar bli gammal

Fem år gammalt och det säljer fortfarande orimligt - och enligt mig oförtjänt - bra. New Super Mario Bros. till DS släpptes 2006 och fortsätter att göra slarvsylta av de bärbara konkurrenterna. 24 miljoner har hittills sålts runt om i världen. För att sätta det i perspektiv:

Bland DS-titlarna är spelet Sverige-etta, trots konkurrens från till exempel de årsfärska - men okej, återanvända - Pokémon HeartGold och SoulSilver. I ett bredare perspektiv (läs: multilista) når spelet hela vägen till elfte plats och på vägen kör det förbi Super Mario Galaxy 2, Assassin's Creed: Brotherhood, Gran Turismo 5 och Halo: Reach.

Det är ju helt jävla sjukt, om man ska tala klarspråk. Jag har tidigare påpekat fenomenet och mötts av svaret: "det är ju spelet alla föräldrar köper till sina barn när en ny DS inhandlas". Men hur många kids finns det? Hur många ex av spelet vill de ha innan de bortskämda slynglarna får nog? Svaret måste ligga någon annanstans. Var? Det vet jag inte. Vet ni varför femåringen fortsätter att vara hetare än lava.

Jag tycker att titeln fick alldeles för fina betyg. Oinspirerad bandesign och inte alls lika tokroligt som den årsgamla Wii-versionen gjorde att det glömdes bort. Men det är en helt annan historia.

Något säger mig i alla fall att en 3DS-version är att vänta - och det snart.

[ia=24572; large]
Ungefär så här gör Mario med DS-konkurrenterna.

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Nya Mario börjar bli gammal

Super Mario Bros 3 låg väl topp 20 i över 5 år.
Jag som säljer såna här saker ser Super Mario som det självklara valet som första spel. Man lär sig maskinen med ett spel som faktiskt passar alla, ingen blir missnöjd med Mario. Perfekt då det ofta är föräldrar eller mor/far-föräldrar som köper DS från början, folk som inte vet något om spel. Dessa köper gärna Nintendo och Mario då namnen varit med och känns igen även bland "utomstående". Därför är också Super Mario det ultimata spelet.

1
Skriv svar