Filmrecension: The Fighter

Medlem
Filmrecension: The Fighter

The Fighter

Här har vi ännu en film som jag var tvungen att se innan Golden Globe galan som visades igår natt eftersom filmen var nominerad till "bästa film". Folk har sagt att filmen är överskattad och det håller jag inte alls med om. Det här är inte vilken boxningsfilm som helst.

"The Fighter" handlar inte enbart om boxning. 80% av filmen utspelar sig utanför ringen och fokuserar mest på Micky Ward's (Mark Wahlberg) privatliv och sin relation till familjen. Micky tränas av sin bror Dickie Eklund (Christian Bale) och peppas främst av, förutom sin bror, sin mor Alice Ward (Melissa Leo).

Filmens två stora stjärnor var utan tvekan Christian Bale och Melissa Leo som BÅDA vann en varsin Guldglob för igår natt. Christian Bale har, som ni kanske känner till, rasat i vikt för hans roll i filmen som drogmissbrukare. Han känns så fruktansvärt äkta i sin roll som Dickie.

The Fighter förtjänade verkligen sin Golden Globe nominering för "bästa film". Det här är en gripande drama (som är baserad på en verklig händelse) som du inte får missa.

Betyg: 4/5 | 8/10 | [Mycket bra]

#blogg


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Filmrecension: The Fighter

Varför peppas han av sin mor, hur är relationen mellan Wahlberg och Bale. Varför känns Bale "äkta" i sin roll, en recension bör vara lite längre än 15 rader


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

En recension bör också vara spoilerfri. Det här är ingen analys om filmen där man förklarar allting i minsta detalj, utan det är en kort sammanfattning av vad filmen handlar om och vad jag tycker om den.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Då är det alltså en sammanfattning, inte en recension. I'm just messin' with you


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kan inte annat än hålla med. Christian Bale känns otroligt äkta och det är en skådespelare som är otroligt dedikerad till sina roller. Inte som många andra AAA stjärnor som bara spelar sig själva i alla roller.

Ett bra exempel på Bales dedikation är denna bild:
http://www.kontraband.com/pics/25383/The-Many-Bodies-Of-Chris...

Där ser man en man som verkligen går in för det han gör. Jag kommer bli irriterad om han inte vinner en Oscar nu, för han har förtjänat det flera gånger.

Medlem

Precis. Dags att han vinner en Oscar nu.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Jag tycker Bale är bra, men hans "frasering", dvs. hur han framför sina repliker och roller skiljer sig inte mycket från film till film. Utseendet må ändras väldigt mycket, men inte själva spelstilen IMO...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jämför hans "frasering" i The Fighter och TDK så ser man en stor skillnad.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

1
Skriv svar