Flickan med glasfötter - läs den

Flakmonkey
Flickan med glasfötter - läs den

Igår kväll läste jag klart en bok som tog mig på sängen något helt otroligt. "Flickan med glasfötter" heter den och är den unga brittiska författaren Ali Shaws debutroman. När jag valde den på Pocketshop för ett par veckor sedan så gjorde jag det enbart tack vare titeln som jag verkligen gillade och omslaget som är fantastiskt vackert - har svårt att komma på någon bok jag sett med ett snyggare omslag faktiskt. Sedan läste jag förstås baksidan för att få ett hum om vad det handlade om och när även det lät intressant så var det ju bara att slå till. Och det var en chansning som verkligen lönade sig. Boken har förgyllt resorna till och från jobbet på ett fulländat närmast sätt

Så vad det är det då för bok? Tja det är lite svårt att beskriva den men i grund och botten är det en kärlekshistoria, inte bara mellan människor och inte bara lycklig utan om kärleken till livet och hur jobbig den kan vara både när man har och inte har den. I centrum står den unga kvinnan Ida Maclaird som reser till ögruppern St. Hauda's Land där hon hoppas hitta förklaringen till och ett botemedel mot den sjukdom som gjort att hennes fötter har förvandlats till glas. Väl där träffar hon av en slump den hängivna hobbyfotografen Midas Crook vars sociala liv har förstörts av en uppväxt med en känslolös far som tagit sitt liv och deprimerad mor.

Det fattar tycke för varandra och Midas bestämmer sig för att hjälpa Ida i sitt sökande efter det botemedel som hon tror sig kunna hitta på den St. Hauda's Land. På grund av sina egna problem är det dock svårt för det något udda paret att inse vad de tycker om varandra och än längre för att våga erkänna det och mycket av bokens berättelse handlar om det - vikten av att våga. Det är emellertid inte den enda historien i boken och vi får träffa flera intressanta personer och läsa om deras tankar och erfarenheter från kärleken.

[ia=24396; large]
Det ursnygga omslaget

Inser att det här inte är en bok för alla, men jag hade svårt att släppa den när jag väl kommit in i den. Jag sögs in och började verkligen bry mig om Ida, Midas och alla den andra människornas öden som trots det något sagolika temat (att fötterna förvandlas till glas är ju inte särskilt realistiskt) så kände man igen de känslor som personerna kastas mellan. Det är i många långa stunder en rätt dyster historia men det gör bara ljuspunkterna så mycket ljusare och varmare.

Nej det här är helt enkelt en bok som jag tycker att så många som möjligt skulle läsa, jag tror att många skulle må bra av det.

#blogg

1
Skriv svar