Darksiders - done!

Flakmonkey
Darksiders - done!

Det tog mig runt 17 timmar men nu kan jag stryka #Darksiders från backlogen och det har varit angenäma timmar nästan hela vägen igenom. Jag har redan förklarat vad det har att erbjuda i tidigare inlägg så ska inte gå in på det i någon större utsträckning här utan ska bara konstatera att mina första intryck stämde och höll i sig hela vägen till slutet. I media har det i många fall beskrivits som en märkare variant av Zelda och det är något som jag kan skriva under på. Det har samma blandning av action, pusslande och äventyr som har älskat sedan jag vid 7-8 års ålder satte mig framför The Legend of Zelda för första men med hjälte som inte har en lika stor gloria som den goda Link.

[ia=24790; large]

Här heter hjälten istället War och han lever verkligen upp till sitt namn när han slaktar sig igenom floder av fiender. Och det är inte för att rädda någon prinsessa som han gör det heller utan något så hemskt som ren och skär hämnd. Någon har smutskastat hans rykte och nu är han på jakt efter återupprättelse vilket innebär en våldsam och blodig död för de som kommer i hans väg. Rätt uppfriskande faktiskt, även om det blivit vanligare med den här typen av antihjältar (Kratos är väl en typexempel) så är det fortfarande mer underhållande än en hjälte som är god hela vägen igenom.

De olika beståndsdelarna håller en genomgående bra nivå utan att direkt glänsa. Actionbitarna är mer hack 'n slash än taktik och precisa kombinationer och pusslandet är lagom klurigt medan äventyrsbiten där du måste hitta nya föremål och färdigheter tvingar dig att utforska miljöer som bjuder på varierande utseende snarare än utmaning. Nej där #Darksiders verkligen skiner är handlingen och den stämning som förmedlas via världen och dess karaktärer. Det märks verkligen att det är en framgångsrik serietecknare som ligger bakom konceptet och spelet har den där ack så viktiga egenskapen att hela tiden få dig att vilja veta vad som kommer hända härnäst. Då gör det inte spelets enskilda tillkortakommanden särskilt mycket och det blir istället ett bevis på att helheten är viktigare än de invididuella beståndsdelarna.

<script src="http://www.fz.se/filmer/_embed.php?id=4017" type="text/javascript"></script>

Så det finns väl inte mycket annat att göra än att helhjärtat rekommendera det här till alla som gillar genren. Nu går det också att få tag på för under 200kr vilket gör det till ett fantastiskt bra köp. Själv ska jag dock genast ta mig an nästa utmaning vilket bli #BIoshock 2. Tror väl inte att det kommer vara någon världsomvälvande spelupplevelse men jag gillade ju ettan så det kommer säkerligen bjuda på bra underhållning.

#blogg

1
Skriv svar