Jehåvasjäveln - intressant och bra

Flakmonkey
Jehåvasjäveln - intressant och bra

Jag började läsa den i måndags men jag har redan läst ut Jehåvasjäveln. Till viss del beror det på att den inte är alltför lång. Den är både rätt tunn och har relativt stor text, men framförallt beror det på att jag läst den varje gång som jag fått tillfälle eftersom jag velat veta vad som står på nästa sida. Boken handlar om Jens och hans uppväxt som ett barn i en hängiven Jehovas Vittnen-familj fram tills dess att han tvingas lämna allt det bakom sig och ta sig ut i den värld som han tidigare fruktat.

Det är en fascinerande resa och att jag tycker det kan nog ha att göra med att jag är uppväxt i en kristen familj där jag gick i söndagsskolan under min tidiga barndom. Här är det givetvis mer extremt så det kan inte jämföras, men har ändå en viss förståelse för situationen. Att läsa om Jens tankar och funderingar, hur han börjar tvivla på budskapet som han matats med sedan barnsben, hur han våndas över behöva vända allt han vet och alla han känner ryggen, det är både gripande, intressant och även skrämmande.

Själv kan det vara svårt att förstår logiken bakom Jehovas Vittnens tro, men det som boken gör riktigt bra är att den inte dömer alltför mycket. Självklart är den inte direkt positiv eftersom Jens trots allt lämnar det livet bakom sig, men det finns ändå en respekt för människorna och det är en viktig poäng som jag alltid bär med mig från min egen uppväxt. Att se till människorna, individen, och inte religionen.

Hursomhelst så tycker jag att det är en bok som kan vara väl värd att läsa. Den är inte storslagen på något sätt, men det är just det som jag gillar med den. Det handlar om en vanlig människa och hans kamp för att hitta sig själv och våga vara sig själv, trots att det går emot det enda som han upplevt i sitt liv.

#blogg

Medlem
Jehåvasjäveln - intressant och bra

hette väll jehåvas jäveln?


signatur

Intel kvadrubbelcore 400ghz, 6k interminne 10000mhz, 5yotabite hårdisk, Radeon 7770x6 10gb.

Flakmonkey

Var visst bara på omslaget som det stod så, när det väl nämndes i boken så var det inte särskrivet.

1
Skriv svar