Första riktiga testet av Move

Flakmonkey
Första riktiga testet av Move

Jag har haft Move sedan ett par månader men det var inte förrän idag som jag testade det. Idag blev det nämligen en spontan spelkväll hemma hos mig med trevliga människor och en hel del alkohol vilket kanske inte ska klassas som ett måste för ett vettigt test av ett partyverktyg som Playstation Move men det är ändå något som kan höja stämningen. Eftersom jag inte fick reda på att vi skulle vara hos mig och spela förrän idag på jobbet så var jag tvungen att köpa en extra kontroll och #Sports Champions, det hade ju inte blivit mycket till spelkväll med enbart Moves demoskiva.

Hursomhelst så var vi sju personer som deltog i testet och utan att ha ställt några direkta frågor så kan jag av deras spontana rektioner dra slutsatsen att både #Sports Champions och Playstation Move gick hem. Om jag ska gå in på det negativa först så kan jag bara stämma in i det som i princip alla recensenter klagat på - den ständiga kalibreringen. Den tar inte särskilt lång tid och den är inte svår att göra, men det är lite irriterande att ständigt behöva lyfta upp din Move mot axeln, rakt ner och ditt bälte.

[ia=24884; large]

Nu är det inget större hinder då man snabbt inser att det hjälper dig till att göra kontrollen så pass bra som den ändå är. Jag kan knappast kalla mig en expert på ämnet, men jämfört med andra system jag testat så är det verkligen imponerande att se hur du kan kontrollera din frisbee eller pilbåge på ett så pass precist sätt som du kan i #Sports Champions. Spelet i sig är inte något speciellt, det är trots allt Sonys variant av #Wii Sports men de lyckas samtidigt göra precis det som Nintendo lyckades med - att visa vad teknologin kan leverera. Det som jag själv kommer ta med mig är nämligen inte det här spelet utan möjligheterna som jag ser i framtida "traditionella" spel som nu kan anpassas till Move.

Men tillbaks till ikväll och hur den utvecklade sig. Det blev rätt tidigt klart vilka sporttyper som var de populäraste. Pilbågsskytte gick hem direkt vilket även frisbeegolfen gjorde. Boccia (om det nu är vad det kallas i Sverige) föll också ett par deltagare i smaken vilket ledde till några av kvällens mest spännande matcher. Till slut blev det emellertid beach volleyboll som gick segrande som det mest populära spelet för kvällen. Själv föredrog jag dock pilbågsskyttet som var riktigt skoj, speciellt spelläget när du skjuter måltavlor som rör sig mellan dig och din motståndare. Då var det inte bara tekniken som levererade utan även nerven som ska finnas när du tävlar mot någon.

Så ja efter en ordentlig spelkväll med Move finns det inte mycket annat att göra än att konstatera att det är extremt kompetent rent tekniskt. #Sports Champions i sig är precis så bra som man kan förvänta sig av ett spel av den här typen, dvs kul men inget som håller i längden, men det lyckas göra precis det som jag antar att Sony var ute efter och det är att höja förväntningarna på framtida titlar. Det ska verkligen bli intressant att se vad utvecklare världen över ska kunna snickra ihop med Move i åtanke. För potentialen finns onekligen där och som #Sports Champions visar behöver det inte ens vara något märkvärdigt för att förgylla en kväll där ett gäng goda vänner träffas och vill ha lite kul.

#blogg

Första riktiga testet av Move

Frågan är "Should i wait untill a better alternativ comes along, or? will they calibrate it so you dont have to calibrate?".- Joe Vargas.
kunde inte sagt det bättre själv


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Move är lysande men var fan är spelen?

Medlem

Testade ni ens det roligaste, pingisen?

Flakmonkey

Jodå, pingis testade vi också och det var skoj. Dock så tyckte jag att det var lite ojämnt. Var grymt imponerande hur precis man kunde vara med vinkeln på racket, men det kändes ju som att man i många lägen var långt från bollen men man träffade ändå... fast det beror kanske på vilket svårighetsgrad man väljer?

Medlem

Ja, det beror på vilken svårighetsgrad man väljer. Jag rekommenderar att köra på guld. Om man kör på lättaste så blir det alledes för lätt och man träffar som du sa för lätt.
Men inte på guld, sen finns det ju mästarcupen också (finns brons, silver, guld och när man klarat guld får man mästarcupen), vet inte om man låste upp en ny svårighetsgrad då, men i vilket fall så har jag inte klarat av mästarcupen, den är hemskt svår.

Kanske är lite offtopic då pratade om man möter AI. Men som sagt så är pingisen inte kul att köra mot varandra om man inte kör guld-svårighetsgraden (evenutellt silver).

1
Skriv svar