Medlem
Pirater?

Ja, efter att ha läst en artikel på Aftonbladet Spela så tänkte jag slänga ut lite funderingar i luften bara.

Först och främst, här är länken till Aftonbladet Spela's artikel
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article8586447.ab

Vad kostar ett hyfsat spel vid releasen?
PC: Runt 400kr. Mer för special utgåvor såklart.
PS3: 500-600kr. - || -
Xbox360: 450-550kr. - || -

Hur mycket pengar har en student i månaden, utan helgjobb etc?
Inkomst: 1 050kr ( http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiehjalp/studiebidra... )

Då till mina funderingar:
Vad ska ett studiebidrag räcka till? När jag studerade så använde jag mina pengar till kläder, skräpmat dom dagarna när skolans mat va fruktansvärd, samt att jag "smygrökte". Bara dom här 3 sakerna tar slut på studiebidraget.

Är det då så konstigt om en student då laddar ner ett spel som han längtat efter?
-Nej, det tycker jag inte.

Hur ska man då få spelarna att köpa sina spel?
-Steam är väll inne på rätt spår kan jag tänka mig, ta bort plastbitarna (läs: Cd-skivor o fodral), frakt till butik osv osv. Då bör man rimligtvis kunna skala bort en del av priset.

Sen tycker jag man bör fundera på att sänka priserna rent allmänt på spelen, från första dag.
Har man ett hypat spel som man släpper för sig 250kr, då är det inte så många som funderar två gånger. -Man köper! även dom som har studiebidrag. Man kan skippa en t-shirt den månaden.

I min värld och mitt tankesätt så kommer man sälja MER spel, och alltså täcka upp för prissänkningen och kanske tjäna mer därtill på grund ut av att man får fler potentiella köpare.

Hur många gånger går man inte till den där "Game Outlet" papp-hyllan i matbutiken för och se om man hittar nått billigt roligt spel. 99kr inte fasen tvekar man då

Så vem är egentligen piraterna?
Är det dom som tar hutlösa priser för en produkt, eller dom som protesterar och laddar ner istället?

Jag tycker nog att dom är lika goda kålsupare båda två.

Slutsats
Att mötas på halva vägen som hade ju varit det optimala.
Det är väll det jag föreslagit i det här blogg inlägget tror jag i alla fall.

OBS
Kan hända att jag kompletterar med lite mer text sen

Och liksom föregående blogg inlägg uppmanar jag till diskussion i kommentar fältet

#blogg

1
Skriv svar