Filmrecension: True Grit

Medlem
Filmrecension: True Grit

True Grit

Jag älskar western genren, men tyvärr så är det brist på bra sådana filmer numera. "No Country For Old Men", som Coen-bröderna också låg bakom, tog mig med storm. Därför hade jag också väldigt höga förväntningar på "True Grit". Men jag litar på Coen-bröderna, speciellt när det gäller western filmer.

Filmen handlar om en ung flicka vid namn Mattie Ross (Hailee Steinfeld) som är på jakt efter sin fars mördare. Hon anlitar den tuffa sheriffen Rooster Cogburn (Jeff Bridges) som älskar att dricka, och ger sig ut på ett farligt äventyr. Handlingen är simpel, ingenting märkvärdigt, men den höll igenom hela filmen.

Nykomlingen Hailee Steinfeld imponerade verkligen på mig. Det är hennes första stora roll i en långfilm, men det syns inte alls. Hon var väldigt tuff, naturlig och trovärdig. Det finns väldigt få unga skådespelerskor i tonåren med så pass bra skådespeleri. Hon kommer att bli stor.

Jeff Bridges var dock den största anledningen till att jag ville se True Grit. Sedan "The Big Lebowski" har han varit en stor favorit. Jeff är otroligt bra på att spela ovårdade roller. Det är där han verkligen skiner. Jag måste säga att True Grit är hans näst bästa film han har medverkat i efter The Big Lebowski.

Nu har jag alltså sett alla Oscarsnominerade filmer, och True Grit förtjänar sin nominering för bland annat "Bästa film". Tror dock inte att filmen kommer att vinna då konkurrensen är så otroligt hård. Nästa helg får vi se hur det går!

Betyg: 4/5 | 8/10 | [Mycket bra]

#blogg


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Filmrecension: True Grit

Jag blev lite ställde då de i USA beskrev den som långtråkig, nåväl, man får se den själv och avgöra då.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ska också se den om en vecka eller två, verkar kanon.

Medlem

Gör det Någon av er som kommer att sitta uppe och kolla på Oscarsgalan då?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Jag tyckte den här filmen hade för mycket snack och för lite action men skådespeleriet var bra. Matt Damon har verkligen tagit sig i kragen i sina senaste filmer och med det så menar jag att han har blivit en bättre skådis än vad han tidigare varit. Gav filmen 7 av 10 på IMDB men jag hade som sagt förväntat mig mer pangpang. Jag lär nog sitta uppe och se på oscarsgalan nästa helg. Hoppas på att Christian Bale får en oscar för The Fighter.

Medlem

Bale tar nog hem priset, det kan du vara säker på


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Njae, Oscarsgalan kommer jag nog inte se

Medlem

Okok


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

1
Skriv svar