Mitt första RPG-demo

Skägg.
10 Chambers
Mitt första RPG-demo

Ett demo till Dragon Age 2 släpptes igår och det kändes faktiskt lite konstigt eftersom det inte tillhör det normala när det gäller rollspel. Ärligt talat kan jag inte ens minnas att jag spelat ett demo till ett RPG förr.

Anyways, det var trevligt trots allt att få en liten förhandstitt kring vad som komma skall. Grafik och gameplay är inte det viktigaste enligt min mening men jag tyckte det var bra och i alla avseende var det en förbättring i förhållande till Dragon Age: Origins. Framförallt gillade jag det nya ability-trädet som lovade mer flexibilitet än tidigare.

Så till det viktiga; dialog och berättelse. Berättelsen ska jag inte säga så mycket om eftersom vi helt enkelt inte fick reda på så mycket. Dialogerna då? Jodå, där kände man igen sig från det gamla vanliga i princip. Var snäll eller elak. Girig eller neutral har bytts ut mot snarky (kan enklast översättas till sarkastisk). Det är lite enformigt och jag hade hoppats att man gjort mer för att förändra det temat.

Vad som dock störde mig mer är när man har möjlighet att ställa fördjupande frågor. Möjligheten i sig är bara positiv förstås, men tyvärr blir inte dialogen så sömlös som jag hade önskat. Det känns som att jag med mina tre fördjupande frågor får tre separata mp3-filer att lyssna på, för att därefter gå tillbaka till huvuddialogen där jag får välja om jag ska svara snällt, elakt eller sarkastiskt.

Detta är i och för sig inget nytt problem i DA2, det har varit liknande problem ända sedan spelen började få röstskådespelare till karaktärerna. Men eftersom jag spelat Final Fantasy XIII lite till och från de senaste månaderna så blir kontrasten tydlig.

Trots det så ser jag fram emot 11 mars. Jag tror DA2 har chansen att överraska positivt trots allt.

#blogg


signatur
1
Skriv svar