Paranoid? Jag?

Medlem
Paranoid? Jag?

Ojojoj, vi lever verkligen i ett Orwellskt övervakningssamhälle! Åtmistone om man är lite konspiratoriskt lagd, vilket vi moderna 2000-talsmänniskor ju är. (Såg ni hur snyggt jag INTE särskrev det där?)

På IDG kan man läsa om en ny liten dator med en kubikmilimeters storlek som ska kunna placeras inne i ögat på en människa med grön starr, och där mäta vätsketrycket för att meddela via radiolänk ifall ett ingrepp behöver göras. Vällovligt, eller hur?

Det står också att detta förväntas vara det första i en rad exempel på små datorer som kan placeras i kroppen och drivas av solljus (eller varför inte blodsocker?) och utan särskilt underhåll. Bevakning skulle kunna vara ett tänkbart område för liknande aparatur.

Finns det någon som inte tror att denna teknik kommer att missbrukas av statsapparater och storföretag? Krymper storleken ännu mer på dessa dotorer så kan man ju nästan "augmenteras" utan att vara medveten om det. Google kanske skulle vara intresserade av något sådant? De vet ju allt annat om oss, så varför inte vårt vätsketryck i ögat också?

Läs mer här.

#blogg


signatur

Last one to heaven is a loser!

1
Skriv svar