Tårtgeneralen färdigläst

Flakmonkey
Tårtgeneralen färdigläst

Har nu läst ut Tårtgeneralen och den levererade det jag förväntade mig, varken mer eller mindre. Det är knappast en bok som kommer gå till historien som något stort litterärt verk men jag har svårt att tro att det var något som Filip och Fredrik satsade på när de började skriva den. De ville förmodligen bara skriva en underhållande bok om en person som de mindes starkt men som få utanför Köping känner till och det var precis vad de har gjort.

[ia=25074; large]

Boken handlar om den inte helt lyckade Hasse P som kom till Köping 1984, ett år då de drabbades av många hårda slag. Bland annat så las IKEA-varuhuset ner (enda gången det hänt i historien vilket stukade självförtroende rejält. Det som tog hårdast var emellertid den totala sågning som orten fick i Jan Guillous TV-program Rekordmagazinet där den klassades som en av sveriges tråkigaste städer.

Alla var givetvis upprörda över detta men det var bara Hasse P som gjorde något för att bevisa att Guillou hade fel i sin utnämning. Sättet han väljer att göra det på är emellertid inte det mest logiska eftersom han kommer på den lika korkade som geniala idén att försöka sätta staden på kartan genom att ta Guinness världsrekord över den längsta smörgåstårtan - över 500 meter ska den bli.

Nu ska jag ju inte avslöja hur det går, men det är inte heller det är inte smörgåstårtan som står i bokens centrum utan Hasse P och de toppar och dalar som han går igenom. I många fall är det bara roligt och under mina timmar med boken finner jag mig ofta sitta med ett leende på läpparna, men i andra lägen är det tragikomiskt och ibland direkt sorligt. Hasse har inte haft något lätt liv och även om det kanske inte alltid är hans eget fel så har han oftast sig själv att skylla.

Tårtgeneralen bjuder helt enkelt på en väldigt mänsklig historia som jag verkligen uppskattade. Den hamnar inte på min personliga topplista, men helt klart värd att läsa är den ändå, speciellt om du är ute efter något lättsamt som inte kräver alltför mycket eftertanke.

#blogg

1
Skriv svar