Medlem
Om musik

Jag vet inte hur det är med er, men mina musikval beror för det mesta på yttre omständigheter, jag ska på inga sätt överdriva, det mesta fungerar för det mesta. Men så finns det genrer, artister, album, låtar som vid somliga tillfällen helt enkelt låter bättre, eller så kräver situationen något speciellt val. När jag städar ligger Bruce Dickinsons överlag rätt sågade platta Skunkworks ofta i spelaren, varför vet jag inte, men den platsar bara där, övriga plattor han gjort, med undantaget för Tattooed Millionaire passar mest under hösten. Tattooed Millionaire är för mig en vårskiva, fast det är nog inte så konstigt, den är rätt så rockig, och vid våren är det mer sånt.

Sommaren har ingen egen genre för min del, det mesta funkar, möjligtvis mer akustiskt, visor och sådant, men inte så mycket sådanna som rör sommaren i synnerhet, avskyr de flesta låtar av det slaget, jag tröttnar rätt fort på värmen och saknar nattmörkret.

Bruce Springsteen, i synnerhet senare plattor, The Rising, även Magic, inte så mycket den senaste, låter som bäst sensommarmorgonar, en trevlig tid på året, det går att förnimma en kyligare luft som lovar tider en matlagningsintresserad person som jag älskar, med alla färska grönsaker som går att göra fantastiska grytor av, men med sommaren ännu kvardröjande och inte så påfrestande, mörkret börjar återkomma.

Hösten brukar det bli lite tyngre, i allmänhet, nämnde Dickinsons verk. Mycket musik som passar för grubblande, hösten är tid att tänka när hjärnan inte är överhettad och ljuset och värmen hindrar en från att få ordentligt med sömn.

Vintertid är det mycket tyngre metal, det ska vara kallt, det ska vara hårt.

Sen finns det förstås andra saker än årstidskiftningar, Tom Waits gör sig bättre efter mörkrets inbrott, jag kan inte skruva ihop en IKEAmöbel utan Bob Dylan av någon anledning. Creedence när man kör bil. Och så vidare, jag vill förstås åter upprepa att jag givetvis lyssnar på allt jag nämnt och mycket mer därtill under alla omständigheter, det mesta kopplar jag heller inte så enormt mycket till visa tider och saker, det är bara tendenser. Vad det gäller att kröka, jag är inte någon festprisse, mer sitta och snacka medan man häller i sig drickan fungerar det mesta. Musik, oavsett genre, som är mer eller mindre uttalat är till för att ha kul i största allmänhet intresserar mig inte, har väldigt lite, om en något överhuvudtaget, sådannt i samlingen. Hur mycket av det här som har med kulturella anledningar (mörk black metal och liknande känns i sitt uttryck rätt omöjligt under den ljusa svenska sommaren) eller rent personliga går förstås att diskutera.

Detta var givetvis lite flummande satt på pränt, ligger i sängen med en laptop och försöker hitta en ställning att sova i som fungerar (se föregående inlägg), i vanliga fall skulle denna kvälls grubbel nog sorteras ut, men eftersom jag kan skriva direkt, utan att vänta och utveckla eller rata blir det som det blir, jag har en känsla av att mina inlägg kommer med betydligt mindre uppehåll den närmsta tiden.

För att avsluta, och hoppas på lite diskussion: Är det likadant för er, har ni några egna exempel?

#blogg

1
Skriv svar