Vad gör en bra berättelse?

Skägg.
10 Chambers
Vad gör en bra berättelse?

Jag gillar berättelser. Spel, bok, film - i alla former. Jag gillar att njuta av andras berättelser och jag gillar att skapa egna. I förhoppning att jag någon gång ska kunna slutföra åtminstone någon av alla bok-, spel- och filmberättelser jag har påbörjat, samlar jag ständigt på mig nya lärdomar om vad som (jag anser) gör en berättelse bra. Eftersom utsikterna för att jag någonsin ska skriva klart något av det jag påbörjar ser ganska dåliga ut, tänkte jag helt sonika dela med mig av några av de viktigaste saker jag lärt mig:

Lärdom 1: Beat up your darlings
Vill du skapa empati för din huvudkaraktär, se till att börja berättelsen med att spöa skiten ur denne. Följ upp det med en möjlighet för huvudkaraktären att hämnas, men se till att det blir misslyckat och spöa skiten ur huvudkaraktären igen.
Läromästare: Conn Iggulden

Let me tell you something my friend. Hope is a dangerous thing. Hope can drive a man insane.

Lärdom 2: "No good or bad guys, just guys with different perspectives"
Det är viktigt att din huvudkaraktär har tydliga motiv, men det är minst lika viktigt att din antagonist har det. Se till att skurken gör allt den gör av någorlunda logiska anledningar. Man behöver inte hålla med om dennes handlingar, men man måste förstå varför skurken gör sina val. "Världsherravälde" är ett typiskt svagt motiv. Är du riktigt duktig så ska du kunna byta protagonist/antagonist-förhållandet rakt av mitt i berättelsen.
Läromästare: George R.R. Martin

I have been marked once, my dear and let me assure you, no needle shall ever touch my skin again.

Lärdom 3: Know thy world
För att ge djup åt din berättelse behöver du skapa en ram och en illusion av att där finns mer än vad som sägs. De ryska formalisterna kallar detta för fabula kontra syuzhet. Se till att du vet allt om den värld din berättelse utspelar sig i, och lämna subtila kommentarer och spår lite här och var i din berättelse som antyder att dina karaktärer har ett förflutet, att världen har en historia och att det finns massor där som åskådaren/läsaren aldrig får se (men som de istället kommer att tänka massa på och därigenom bygga på din berättelse åt dig).
Läromästare: J.R.R. Tolkien

Remember Afghanistan?

Har ni några egna lärdomar att dela med er av? Comments!

/Emil

#blogg


signatur
1
Skriv svar