Förhandstitt på Dragon age 2 - mina intryck

Testpilot
Förhandstitt på Dragon age 2 - mina intryck

Har skrivit detta på forum men klistrar in det i bloggen också.
Mina intryck av Dragon Age 2 vs Dragon Age : Origins

Jag har spelat till början av ACT2 på svårighetsgrad = HARD.
Lagt in spoiler-svart för dem som vill upptäcka dessa saker själv då de spelar.

Nackdelar:
* Striderna går i vågor så efter man tagit död på de tex första 5 fienderna så "POFF" dyker det upp nya ur tomma intet , man kan aldrig vara säker att ens mages/rangers står säkra i bakgrunden för nästa våg fiender kan behaga dyka upp rakt på dem trots man står i ett hörn med vägg bakom sig.

* Fiende-minibossar & Magiker kan teleportera sig över hela banan bara för att göra det svårare att fokusdöda dem *URGH!*

* Fällor finns inte mera så man kan inte stealtha och förhands-spana o sätta upp en fälla , stealth funkar bara 10 sekunder också , dock finns det fällor på banorna men man måste investera sjukt med poäng i Cunning för att det ska funka o se dem.
* Många miljöer ser likadana ut / återanvända & man är ju i stan nästan hela tiden.
* Många sidouppdrag är rätt intetsägande och känns ibland rörigt då man oftast bara fläskar på o tar alla quests man hittar.
* Efter ett tag känns striderna mer som ett hinder i storyn som man vill gå vidare med.
* Går inte o maxa grafiken för det är för buggigt just nu.
* Runor/Pots & annat är för dyrt (Iallafall i början eftersom man måste spara pengar)
* Du kan inte byta rustningsdetaljer på dina companions , vapen & ringar/bälten går bra. Går dock att köpa upgrades till deras rustningar men trist att inte kunna trycka på en tex. en full plate som ser cool ut på companions.
* AI'n 'är ruskigt konstig ibland , den byter target & trots man själv manuellt satt dem att hugga vidare på en viss fiende så byter de då man byter karaktär, likaså får de för sig att springa fram rakt in i fiender osv.
* Fortfarande en förvirrande sörja av sustained mode spells/skills som är skitjobbigt o ha koll på.
* Default AI scripten är fortfarande rätt stendumma och kräver tweaks.
* Svårt o se om man verkligen aktiverat en spell/skill
* trist med "junk items" känns rätt meningslöst o hitta sånt , de kunde skippat det helt & ge pengar direkt.
* Många gånger svårt att markera fiender i strider , platsen där fienden är respk där man kan markera dem är ofta olika.

Fördelar:
* Striderna blir mer taktiska då man måste ta hand om aggro på rogues/mages och hela tiden flytta runt sina gubbar annars blir de lätt ätna av fiender.
* Rätt kul att bygga combos mellan klasser , stagger/brittle/confused = KABOOM!

* Trevlig/otrevlig överaskning med Assassins som verkligen stealthar o köttar skiten ur ens magiker.

* Mycket bättre skillträd med boost på spells inbyggt , likaså har varje companion egna unika skills.
* Väldigt kul att kötta en våg av klena fiender med bara 1 spell/skill , BOOM SPLATT så är alla döda i en explosion av blod.(Ja, jag är lättroad)
* Grafiken är ruskigt snygg med DX11 och High samt High resolution pack , kommer på mig att stirra på rustningar och miljöer då det är så snyggt.
* Spells och ljuseffekter då man krigar är också grymt snygga.
* Elfs ser faktiskt ut som elfs även om ansikten ser lite konstiga ut så tycker jag det är skitbra då de har späd kroppsbyggnad lite åt små asiater i storlek medan dvärgarna är mera breda & korta.
* Roliga companions och faktiskt går det helt okej att swappa o byta mellan dem i olika strider, man är inte låst i tank/healer standarden.
* Companions ger många roliga kommentarer sinsemellan och har intressanta bakgrunder.
* Skön story med många moraliska pikar hit o dit då 3 olika faktioner är inblandade i en politisk röra och man får göra en del svåra val.
* Också rätt skönt att ens val märks i senare akter , räddar man nån så får man se vad som händer efteråt.
* Enkel o simpel karta att ta sig mellan olika platser , kul med dag&natt val också.
* Lättare konversationssystem , enkelt att se vad för val man gör. Liten nackdel dock att man i vissa fall egentligen gör samma val men har bara 3 olika snitsiga svar på samma väg att gå och inte 3 olika riktiga val.
* Men det är lätt i konversationer att se då man gör ett vägval iallafall.
* Enklare inventory , gör det enklare att välja nya vapen & rustningar.
* Simplare system med runor/pots - bara man hittar material & recept 1ggn kan man köpa pots sen o slippa släpa på råmaterial.
* AI scripten är inte begränsat från början utan man kan bygga stora scripts direkt.

#blogg

1
Skriv svar