Dragon Age - 40 timmar in

Flakmonkey
Dragon Age - 40 timmar in

Jag hoppades på att kunna bli klar med #Dragon Age: Origins innan jag åker hem till Bagarmossen imorgon men efter två dagars ihärdigt spelande så har jag nu tvingats inse att så inte kommer vara fallet. Visserligen så kommer jag väl inte dra mig härifrån direkt imorgon, men känns ändå som att jag vill och behöver lägga den tiden på annat. Nu låter det kanske som att jag är missnöjd över det faktum att jag inte nått slutet ännu och det är jag också, men på samma gång är jag riktigt glad över att ha hittat ett rollspel som håller i mer än 40 timmar där jag fortfarande tycker att det är kul.

I inlägget som jag skrev för två dagar sedan så hade jag som jag förstod det tre saker kvar att göra - rekrytera alverna, dvärgarna och sen leda mina enade styrkor mot ondskan. Av dessa har jag hunnit med de första två och det tog uppenbarligen sin lilla tid och till skillnad mot tidigare så beror det inte så mycket på att jag har dött en massa gånger. Halvvägs in i alväventyret så började nämligen min grupp fungera som en maskin, inte en särskilt väloljad sådan men ändå en rejäl förbättring mot tidigare.

[video=3985]

Vet inte riktigt varför det börjat fungera helt plötsligt. Tycker inte jag gjort så mycket smartare val när det gäller levlandet än tidigare, men jag ska inte ifrågasätta det utan bara tacka spelgudarna för att de bjuder på det Nu innebär inte detta att jag inte stött på problem till och från, höll på i närmare en timme med en knepig strid sent ikväll tex som var rejält frustrerande och tyvärr inte enbart av rätt anledningar. Jag gillar ju när spel är svåra pga att man är dålig eller slarvig, men i #Dragon Age: Origins till PS3 (och jag antar även 360) kan det blir svårt pga en mindre bra kontroll.

Missförstå mig rätt nu, oftast så fungerar den helt okej, men när det händer mycket och man vill ge order snabbt så är det inte på långa vägar lika smidigt som till PC. Du kan inte gruppera dina karaktärer och antalet attacker som du kan lägga på snabbknappar är väldigt begränsat och knepigare att komma åt än knappar på tangentbordet. Det är inget jätteproblem om man ser till helheten, men i och med att det märks först när det är lite knepigare strider så blir det ju än mer irriterande och det är mindre kul. På något vis känns det som att rollspel där du bara styr en karaktär (tänk Oblivion) passar bättre till konsol än rollspel där du har en hel grupp att ta hand om.

Nåväl det är som sagt inget jätteproblem och oftast så går det att ta sig igenom bara om man backar några steg och förbereder sig bättre genom att levla upp på annan ort eller köpa på sig mer och bättre items.

Hur långt jag kvar vet jag inte och jag vågar inte chansa heller, men det känns som om jag måste vara på sluttampen nu. Ska precis bege mig in i min födelseplats i Denerims slum där det uppenbarligen är lite oroligheter som ska utredas för att se om det kan hjälpa mig rätt(?) person att komma till makten. När det är gjort borde det inte vara mycket mer kvar än att samla styrkorna och äntligen få ta sig an Darkspawn-styrkorna som hotar landet en gång för alla, men med det här spelet vet man ju aldrig... kanske kommer jag få spela 20 timmar till?

#blogg

Medlem
Dragon Age - 40 timmar in

Skulle nog tippa på att du ungefär har 6-10h kvar! Underbart spel förövrigt, spelat igenom det 3ggr, 50h varje omgång ungefär

Medlem

Sjukt besviken på Dragon Age 2 by the way...

Medlem

tycker Dragon Age är riktigt dåligt på slutet, har kanske 2-4h spel kvar men har aldrig orkat mig igenom endgamet för jag finner ingen som helst motivation till att göra det. Finns lixom inget som lockar med att spela klart skräpet.

Medlem
Skrivet av Mordocai:

tycker Dragon Age är riktigt dåligt på slutet, har kanske 2-4h spel kvar men har aldrig orkat mig igenom endgamet för jag finner ingen som helst motivation till att göra det. Finns lixom inget som lockar med att spela klart skräpet.

Vad pratar du om? Slutet var episkt! Dragon Age: Origins är ett av de bättre spelen jag har spelat. Det enda som var tråkigt och dåligt i Dragon Age: Origins var när man lallade runt i The Fade. Extremt onödig del av spelet som bara var tråkig och tidsödande. Gav inget mervärde över huvudtaget!

Medlem

fade var iaf roligare än när man ska använda sina meningslösa arméer för att hjälpa till i endgame.. nej, har kvar som sagt max 2h spel och jag orkar fan aldrig spela klart det, rollspelsdelen av spelet kändes alldeles för fattig dessutom där ens val knappt påverkade utgången av alltihop.

jag spelade på ps3 för övrigt, kanske är skillnad till CP.

Flakmonkey

Känner faktiskt också att det roliga på något sätt är över, eller kanske inte det roliga utan snarare det roligaste, nu när jag kommit till läget där jag ska ta hjälp av arméerna... Men jag måste ju köra klart det innan jag får börja med nästa lir och det är ju inte direkt någon jätteuppoffring ,)

1
Skriv svar