Civilization: The Board Game

Medlem
Civilization: The Board Game

Om det är något spel som jag verkligen har fått många förfrågningar om att recensera så är det nyutgåvan av Sid Meier’s Civilization: The Board Game vilken släpptes förra året från Fantasy Flight Games, utvecklat av Kevin Wilson. Tack vare en vän till mig har jag nu äntligen fått både som mina tittare men även jag själv länge har velat – då jag blivit utlånad denna intressanta och storslagna titel för just recension.

Lite bakgrundshistoria för er som inte känner till Civ sedan tidigare, hur få till antalet ni än må vara: 1980 designade Francis Tresham och Mick Uhl sällskapsspelet Civilization där 2-7 spelare axlade rollen som en av flera, stora civilisationer i sin utveckling från år 8000 f.Kr. fram till det tredje årtusendet. Spelet inspirerade därefter spelutvecklaren Sid Meier till att ta fram datorspelet Sid Meier’s Civilization 1991, vilket nådde stora framgångar och är än idag en mycket populär franchise som senast ynglade av sig bara förra året. 2002 försökte Glenn Drover sig på att göra om just datorversionen av Civ till sällskapsspel vilket gick lite sisådär, då spelet var enormt komplex och blev något av ett mindre projekt för varje spelgrupp att försöka spela färdigt.

Nu har alltså ytterligare ett försök att fånga datorspelets anda gjorts och frågan som alla förstås ställer sig är: har Kevin Wilson lyckats där Glenn Drover gick bet? Svaret hittar ni i veckans avsnitt av ConraDargo recenserar.

#blogg

1
Skriv svar