Är BS konst?
Level 7 har en intressant intervju med Carl-Johan "CJ" Johansson, f d Super PLAY-kollega och blivande Fienden-skribent. Läs den. Själv fick den mig att tänka ungefär följande tanke:
Fråga (till mig själv): Är ett spel som Bioshock konst?
Svar (också till mig själv, givetvis): Ja, om det tar dig mer än 12 timmar att spela igenom det. Annars är det bara briljant skräp.
Jag har svårt att se Bioshock som konst, liksom jag har svårt att se något spel (eller film) som konst, men förklara för mig - hur tänkte du med 12-timmarsgränsen? Att det är konst för dem som tar sig tiden att gå runt och supa in allting, till skillnad från de som bara kör igenom spelet (på 12 timmar?)?
Något som jag tycker är intressant är snarare spel som envisas med att kalla sig konst, när de likväl skulle kunna klassificera sig som "tv-spel med nytänkande innovativitet". Fokuset ligger hela tiden på att hävda sig som konst, blir nog mer intressant om man vänder på det. Själv är jag skolad i modern/fri konst, men likväl i konstvärlden finns det hötorgsmålningar på gråtande barn. Medans elit-konstnärer inte kallar hötorgsmålningar för konst, anser ju andra att det är det. För något måste ju hötorgsmålningarna vara också. Kanske Bioshock är en vacker hötorgsmålning medans typ The Path är "konst"? I donno, kanske beror på ambitionerna från början. Råkade nog bara yra lite fritt här.
Min tanke är att om man spelar igenom Bioshock på nolltid, så ser man inget särskilt med det, bara en kompetent shooter. Men om man tar sig tid att utforska varenda liten vrå, och supa in atmosfären, så är det ett mycket större, bättre och om man så vill konstnärligare, spel.